Als V&D een magazine zou zijn…

Stel, V&D is een tijdschrift. Nee, geen twijfels, V&D ís een tijdschrift, een massablad. Bij elk citaat dat ik de laatste weken las, bij elke V&D-visie die ik hoorde, dacht ik: waar ken ik dat van? Ik las: ‘Het is een kwestie van meebewegen met de klanten’. Ik las: ‘Winkelketens zonder plan dat aansluit op de flexibele consument, zullen het niet redden’. Ik was van verschillende massabladen hoofdredacteur en niet toevallig wilde ik soms inkoper van een groot warenhuis zijn. (Of ‘gasthoofdredacteur’ van een bepaald segment. Kan nog, Hema. Kan nog, Bijenkorf. Deze maand: Arnold Grunberg gasthoofdredacteur van de boekenafdeling, hij koos zijn biografieën top-10, hij koos zijn top-10 boeken die je beslist níét moet kopen. Volgende maand: Humberto Tan gasthoofdredacteur van onze collectie jeans, inclusief etalage). Hé, waarom noem ik spontaan Hema en Bijenkorf en niet V&D? Ik las: ‘Logisch dat winkels zonder uitstraling en klantenbinding van de kaart worden geveegd’.

Ik werkte bij warenhuis Libelle en hield bladenmakersverhalen over V&D. Samengevat: ‘Libelle en V&D, precies hetzelfde’. Toen: dezelfde doelgroep, dezelfde afwisseling, alles wat je nodig had handig bij elkaar. Je bladerde door je massablad: de nieuwste laarzenmode naast de Indische selderijsoep, even omslaan en deze vuurvaste pan kan je keuken niet missen. Je liep door V&D: de nieuwste kantblouses naast de waterdichte wandelschoenen, een gang verder en deze lamp hoort op je bureau.

Een pagina omslaan, een gangetje verder. Daar kon je vroeger een mooi verhaal over houden. Maar nu? Ik las: ‘V&D wil een winkel zijn voor iedereen en iedere Nederlander, die bestaat niet meer. Het is jammer voor bepaalde klanten maar de winkels zullen snel vergeten zijn omdat het een winkel voor niemand is’.

Geldt ook voor massabladen. Ook de tijdschriftentrend is: free or fantastic. Alles daar tussenin haal je van internet. Ik las: ‘De extreme luxe en de onderkant van de markt breiden uit. De Bijenkorf maakt winst, de Action ook’. Ik las: ‘Herkenbaarheid wint, middenmoot kwijnt’. Linda, Happinez, Flow: fantastic, herkenbaar. Ik las: ‘Dit keer is het niet de auto, maar opnieuw de technologie die winkeliers inhaalt en voor ontwrichting zorgt’. Ik las: ‘Andere openingstijden zijn een must’. Niet tot woensdag moeten wachten op je nieuwe blad, maar altijd 24/7 online met de nieuwste films, tassen en reisaanbiedingen’. Bol.com!

Massablad V&D, doe wat warenhuis Libelle deed: specials, fora, gratis gratis, dubbelnummers, zomerweken, televisie, bed and breakfast, verrassende presentaties, gasthoofdredacteuren. En altijd fris, en altijd beleving. En ja hoor, u hebt gelijk: ook warenhuis Libelle krimpt. Ik las: ‘Warenhuizen zullen veel kleiner worden. Maar ze overleven als ze zorgen dat ze geliefd en herkenbaar blijven’. Beste afdeling overhemden, ga de roltrap op en spiek bij La Place.

Mijn vingers jeuken, bij tijdschrift V&D. Alleen al de covers, ook wel etalages genoemd.