Waar blijft het leukste blad van Nederland?
Uber. Almere. CJIB. Waterschappen. Er is een geweldige overeenkomst.
Of ik mee wilde denken over een blad over onze 24 waterschappen. Graag! Wat doen ze eigenlijk, concreet? ‘Het waterschap en uw achtertuin’. Het blad is er niet gekomen, maar wie weet. Want wat wél duidelijk werd: meer dan genoeg ideeën, meer dan genoeg manieren om uit te leggen op wat en op wie je eigenlijk stemt. Niet plechtig zeggen: waterschappen regelen onze waterhuishouding. Dat weten we, beste Dijkgraaf. Liever: een wandeling door het onbewoonde waterschap Blija Buitendijks, een populair wetenschappelijk plaatjesverhaal over het zuiveren van rioolwater. ‘Van doortrekken tot frisdrank’. De reportage: ‘Ik maakte een fout’. Gevolg: deze buitenwijk kwam onder water te staan, gefotoshopte beeldreportage.
Waterschappen zijn onbekend, matglas, en toch moet je er op stemmen. Idee: maak een tijdschrift, gebruik de beproefde tijdschrifttechnieken en leg het met dichtbij-verhalen overzichtelijk uit. Goed idee.
Hetzelfde geldt voor woonplaatsen die slecht bekend staan. Er zit een geweldig tijdschrift in Almere. De architectuur, de scholen. Inwoners vertellen over hun bewuste woonkeuze. Daar ga je uit, daar eet je, daar vergeet je Amsterdam. Ook allerlei gemeentelijke belastingen die lager blijken te zijn. De Partij van den Arbeid maakte ooit een ‘massablad’. Niet het zoveelste verhaal over subsidies, maar vlees&bloed dat vertelde: ‘Door die subsidie kon ik mijn bedrijf starten’. Niet het zoveelste verhaal over belastingvoordelen, maar iemand die er aantoonbaar op vooruit ging.
Het blad ‘Provincie’, maar dan leuk. Het blad ‘TBS’. Het blad ‘Euro’, maar dan boordevol voordeel. Ik zag een glossy over een vmbo-school. Schitterend, doodzonde om naar het Barlaeus te gaan. Waar blijft het leukste blad van Nederland over belasting betalen? Het kan. ‘De bijna onbekende aftrekposten’. Alweer een boete voor te hard rijden? Bij de acceptgiro een geweldig tijdschrift van het CJIB. De A-zoveel brengt het meeste op. ‘Bezwaar maken doe je zó’. De hoogste parkeerboetes van Nederland.
Taxi-organisatie Uber lanceerde afgelopen week in zes grote Amerikaanse steden het blad Momentum. Van New York tot San Francisco, oplage 150.000 exemplaren. Voor chauffeurs en geïnteresseerde klanten. ‘Healthy tips for better trips’. ‘How to fill your backseat’. Ook Uber heeft veel uit te leggen, aan veel mensen: in de USA in éen jaar tijd 210 nieuwe steden. Het internetbedrijf koos voor print. Het blad is overzichtelijk maar te chic, te wit. Frisse types in schone sweaters, mooie vrouwen, montere heren. Meer Panorama, Momentum, als je straks in Amsterdam wordt gelanceerd. Kop: ‘Wie wordt de 500ste Uber-chauffeur?’ Kop: ‘Ze reden me klem, maar ik ontsnapte’.