Robs kiosk: Gebekt

BLDNDKTR Rob van Vuure beschrijft wekelijks in de HMC-bladen (Leids Dagblad, Gooi & Eemlander, Haarlems Dagblad etc.) wat hem opvalt in de bladen.

Gebekt

Ieder tijdschrift zingt zoals het gebekt is. De covertekst ‘Prada voor een prikkie’, als dat geen Linda is. ‘Deze nieuwe thuistap van Heineken, ontworpen door designer Marc Newson, is nameljk de ultieme toy for boys’, komt rechtstreeks uit Quote. Laat me raden, op welke cover stond ‘Ayurveda voor je huid’ naast ‘De roep van de Himalaya’? In éen keer goed: maandblad Happinez. ‘Geef je klassieke black eyeliner een edgy update’, dat moet wel het blad Fashionista zijn. Uit het zoete blad Wendy: ‘Geven&Ontvangen: er is geen weg naar geluk. Geluk is de weg’. En waar Libelle beschrijft hoe er eerst gestreeld wordt (wat een prachtige bloemen, schat, hoor ik daar violen?), beschrijven Viva en Cosmo in helder Nederlands zonder omwegen de hoed en de ranzige rand van driedubbele pyramideseks.

Woordkeus, dus. Tijdschriften zijn merken en een merk moet herkenbaar zijn, op alle onderdelen. Zó ben ik gebekt en als je dat niet leuk vindt, sorry dan luister je maar naar een ander. 

Vergelijk het blad Fashionista met vrolijk weekblad Donald Duck (trouwens, het grootste mannenblad van Nederland).

De naam zegt het al: Fashionista is jong en hip (als je het nog zo mag zeggen), shoppen, shoppen en daarna shoppen. Dit koop ik, dit heb ik gekocht, dit gá ik kopen. Helder vormgegeven, veel smaakvol zwart/wit. En, over woordkeus gesproken, om alles kracht bij te zetten, érg veel Engelse woorden. In het korte voorwoord 22 Engelse woorden en uitdrukkingen, van ‘New&Improved’ tot ‘Maak 2016 amazing’. Op de cover alleen maar Engels: Girl Issues, Happy New You, Real Life, Shop It, Pretty Little Liars, We Love Shay. Binnenin van ‘Must-have oorbel’ tot ‘Bed Confession’ (woordspeling) tot ‘Pretty Little Looks’. Hoe dan ook, zo is Fashionista gebekt en zo onderscheidt ze zich. 

Donald Duck cover 50- 2015Donald Duck is net zo consequent. In Donald Duck staan woorden die je nergens anders vindt, je moet naar de kranten uit de jaren vijftig om Duckjargon tegen te komen. ‘De stoethaspel viel in het bosschage’. Duck kwaakt zoals het gebekt is en schuwt geen enkele verbastering of woordgrap. Mooi! Oubolligheid bestaat niet, het is Duck. Geforceerd bestaat niet, het is Duck. Flauw bestaat niet, het is Duck. Donald Duck bracht eind vorig jaar Het Groot Ducktee. En de verkiezing voor het leukste
Duckwoord. Natuurlijk was er een shortlist: Verweggistan, miezerig, stoethaspel, schobbejak, bosschage, verfomfaaien, bakkeleien, kloffie, schorriemorrie, lariekoek. Nou, zo is Fashionista niet gebekt. En Viva en Quote ook niet. De winnaar van de week: ‘Verweggistan’ met 35% van de stemmen. En waar ligt Verweggistan dan wel? Joan Lommen, de hoofdredacteur van Donald Duck: ‘Ten noorden van Obscurië’.

Citaten van de week 

‘Willem Alexander deelt niet de spreekangst van zijn moeder en houdt voortdurend gepolijste toespraken als opwarmer bij een zakenlunch’ (De Oranjes Special)

‘Hoogstwaarschijnlijk werd het onwettige kind ter adoptie afgestaan en heeft Einstein zijn dochter nooit gezien'(Elsevier)

‘In de winter liet mijn vader de tuin vol lopen, zodat iedereen bij ons kon schaatsen’ (Quinty Trustfull in Wendy)

‘In Volendam zijn mensen met brandwonden normaal, dat heeft me wel geholpen’ (Willy Tol, in Psychologie)

‘Diep ademhalen is als kleine liefdesbriefjes voor je lichaam’ (Wendy van Dijk in Wendy)

Alles onder de 200 hectare is geen landgoed maar een tuin (Quote over grootgrondbezitters)

‘Over menstruatie praat je niet. Geduldig lijden, zand erover’ (Asha ten Broeke, Opzij)

Robs Getal: 94

Binnen anderhalf jaar werden de digitale bereikcijfers van uitgeverij G+J media (o.a. JAN, Vogue, Glamour, Quest) verdrievoudigd. Uitgever Eric Blok: ‘Mooi, maar relatief. Print genereert nog steeds de overgrote meerderheid aan inkomsten: 94% maar liefst’.