Rob’s Kiosk: Oorlog
Je weet dat het oorlog is maar als je alle verwoestingen en alle bominslagen af en toe op een rijtje zet, schrik je toch. Het is oorlog in ‘printmedialand’, alle grote tijdschriften verliezen elk jaar oplage, nieuwe tijdschriften zijn na een jaar al weer verdwenen. Om even bij deze terminologie te blijven: tegen de moderne technologische wapens van het internet, daar kan geen blaadje met nietjes tegenop. ‘Internet lust het papier rauw’.
Waar je vroeger een tijdschrift voor kocht (recepten, voorlichting, reizen, relatie, kinderen), dat vind je nu klik klik heel gericht online. Ik werkte bij Libelle en vierde ooit het feestje van een recordoplage: 800.000 exemplaren. Oplage in 2016: 312.000. Ik werkte bij Panorama en we vierden het passeren van de 100.000. Oplage in 2016: 23.000. Ik was betrokken bij de lancering van de Nederlandse Flair, vliegende start, al snel een riante oplage. Situatie in 2016: fusie met de Belgische Flair, Nederlandse oplage 31.000. Ik werkte bij Playboy: soms boven de 100.000, nu blij met 32.000.
Bekijk de grafieken en vergelijk de oplages van 2000 met die van 2015. De ene veldslag na de andere. Libelle: van 640.000 naar 326.000. Margriet van 423.000 naar 170.000 (min 60%). Viva van 149.000 naar 37.000. Zelfs de meeste special interest bladen (voetbal, Koningshuis, wetenschap) zijn verkopen steeds minder. Autoweek, VI, Quest, Quote. En natuurlijk roept iedereen: tijdschriften zijn niet meer alleen maar tijdschriften, niet alleen maar papier. Tijdschriften zijn ‘merken’ geworden, staar je niet blind op die gedrukte oplagecijfers. En dat is waar. Hoe heet het allemaal: Facebook, Forum zus Forum zo, site zus site zo, app-groepen voor van alles en nog wat. Online shops. Er gebeurt ontzaglijk veel op dit moment, helaas mislukt ook (bijna) ontzaglijk veel. Oorlog maakt creatief, tijdschriftenmakers zijn guerillastrijders geworden. Recordbezoek op de Libelle Zomerweek. Ongelooflijke boekenverkoop via bol.com. En wat te zeggen van al die honderdduizenden page-views! Daarvan valt te zeggen: zet ze ook eens in een grafiek. Zo’n lekkere grafiek met jubelende gekleurde balken: nog hoger in 2015, nóg hoger in 2016. En kijk eens daar helemaal rechts: dat is de piekbalk van 2025. De oorlog wordt gewonnen met wapens die nu nog in de testfase zitten.
Robs citaten
‘Treinstations zijn een soort vreetschuren geworden waar af en toe eens een trein vertrekt’ (Culinair schrijfster Karin Luiten, HP De Tijd).
‘Schieten en tieten. Dat was zo ongeveer de belangrijkste contentstrategie van mannenblad Aktueel (Over verdwenen merken, in Throwback Thursday)
‘Wekelijkse stylebeurt bij de kapper, spraytan, 3D wimpers, massages, wenkbrauwfinetuning, gellak, allerlei crèmes’ (Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Glamour, vertelt wat ze allemaal doet)
‘Douwe Bob maakte zijn vader in zijn jeugd vaker dronken dan nuchter mee. Hij liep als klein jongetje meer dan eens met zijn zwalkende vader over straat’ (Party)
‘We woonden in een keurige villa in Heemstede. Maar in Amsterdam had ik een geheim onderkomen waar ik de seksbaron speelde, met een maitresse en andere vrouwen’ (Peter Muller, ooit Hitweek en Candy, in de Vara Gids)
‘Hij is te lang (dus geleend). Compleet uit proportie, die japon zit schrikbarend slecht. Alleen de kleur is goed’ (Couturier Paul Schulten over de jurk van Nikkie Plessen, Story)
‘Ik ben niet voor niets de uitvinder van het woord ‘sukkelseks’. Hét antwoord tegen ingedutte relaties is: speelsheid’. (Goedele Liekens, Linda)
Robs getal: 60
Je hebt Facebook, je hebt Messenger, je hebt zoiets als What’s app. Veel gemak en soms een nadeel. Maar hoe omvangrijk is het eigenlijk? Hoeveel berichten worden er per dag verzonden? Nee, raad maar niet, want elke schatting is te laag. Meer dan 60 miljard berichten per dag, 60.000.000.000.