Rob’s Kiosk: 100%V

001-100PNL-05-2016-Cover-montage.inddHet blad 100%NL kreeg een paar jaar geleden een belangrijke vakprijs: De Mercur Innovatie Van Het Jaar. Elk tijdschrift, elke uitgever wil die prijs. Tijdens een prestigieuze gala-avond werd de prijs uitgereikt. Iedereen was er, de grootste uitgevers van Nederland, de bekendste hoofdredacteuren, de slimste afgestudeerde marketeers, de succesvolste marktonderzoekers van ons land. Tijdens borrel en feestelijke diner wordt dan ernstig gediscussieerd, over trends, over hoe het in Amerika gaat, waarom het logisch is dat er iets in Italië is mislukt. De Volendamse uitgever/bedenker van 100%NL nam op het chique podium de prijs in ontvangst, keek naar de doodstille zaal vol smokings en zei: ’Tja, het is toch wat, een jaartje geleden zat ik nog in de vis en nu sta ik hier’. Applaus! Geen gewichtigdoenerij, geen blabla- analyses, geen langetermijn-sheets met procenten en staafdiagrammen.

De kracht van het blad 100%NL is: wat is leuk nou dan doen we dat toch, wat is gezellig nou dan doen we dat toch, wat lezen de mensen graag nou dan doen we dat! ‘Hoe we dat weten? Nou dat voelen we gewoon’. Klaar, drukken maar. Ik noem de Bekende Nederlanders die in het huidige nummer staan: Kim-Lian van der Mey, Jan Smit, Jan Smit, Jan Smit, Nick&Simon, Nicolette Kluijver, Gerard Joling, André Hazes, Jan Dulles, Jim Bakker, Tanja Jess, Chantal Janzen, Kees Tol, Jandino, Josje Huisman (K3) en die drie vrolijke meiden van O’G3NE. Gezelligheid troef, dus. Onbezorgdheid troef, dus. Ik tel 168 gezichten in het blad en zeker 150 gezichten láchen, mooie witte gebitten, dat ook.

De vier verhalen zónder Bekende Nederlanders zijn verhalen met drama. (Het geheim van elk vrolijk liedje, weet men aan De Dijk). ‘Niet piepen maar doorgaan’, zegt Dennis Kroon. Een ernstige rugblessure betekende het einde van zijn militaire loopbaan (o.a. Irak). Ander verhaal: ‘Dit verwacht je niet bij een jonge sportieve moeder’. Op 36-jarige leeftijd kreeg Alexandra een hartstilstand. Ander verhaal: ‘Mariette hoort op een prachtige zomerdag een afgrijselijk gegil. Haar zoontje Sem rent glimmend van het frituurvet op haar af. Mariette: ‘Er was een kans dat we afscheid moesten nemen’. Ander verhaal: ‘Het is een zwaar leven, maar zó gaaf’. Bo Kramer doet mee aan de Paralympische Spelen.

Dit nummer is extra dik want het is het Jan Smit Jubileum Nummer. Even kinderachtig: ik dacht dat élk nummer van 100%NL een Jan Smit Jubileumnummer was. Jan heeft altijd wel wat te vieren. Het Volendamgehalte is elke keer groot, 100%NL is bijna 100%V. Hoeveel Volendam kan een mens hebben? Veel! ‘Dat voelen we gewoon’.

Met naast de naturel formule ook de agressiviteit van de kabeljauwhandel: acties met een winkelketen, een 100%NL-radiozender (die natuurlijk ook jubileert), veel kortingen en veel bulkverkoop. Sinds kort ook in het buitenland. Waar gevestigde uitgeverijen nog wel eens de gestudeerde neus voor ophalen, zegt de Volendamse vishandelaar: ‘Dit lusten de mensen, smaakt naar meer, haal het sleepnet maar op. Maar zorg wel even dat alle graatjes er uit zijn’. 

Citaten

‘Ik ben 67. Mijn schoonmoeder was 15 jaar jonger dan ik. Die schrok natuurlijk wel even’ (Patricia Paay, in Linda)
‘In je hok jij, beval hij Louis van Gaal. Kistemaker voegde er nog éen woord aan toe: ‘Mafklapper’ (Over Simon Kistemaker, Voetbal International)
‘En nu ben ik opgehouden mezelf te wassen. Ik poets mijn tanden, met enige regelmaat. Dat kost minder tijd dan douchen, maar ik sluit niet uit dat daar de klad in gaat komen’(Arnon Grunberg, VPRO gids)
‘8% van alle kinderen ter wereld heeft ouders die familie van elkaar zijn’ (Linda)
‘Ik ben geen hater van Poetin, ook geen vriend, maar een klein Poetinkje zou op dit moment geen kwaad kunnen. Ook in Nederland’ (Harry Mens, Volkskrant Magazine)
‘Waarom heeft 41% van Britse stellen minder seks dan vorig jaar? Uit onderzoek blijkt: door meer stress, door vermoeidheid. En 31% geeft aan: door het afgeleid worden door huisdieren’ (Party)
‘Toen hij de afgelopen zomer in het theater stond met zijn voorstelling riepen de mensen in het publiek steevast ‘Hamsteren’ als hij het podium betrad’ (Over Harrie Piekema, acteur, jarenlang filiaalchef in de Albert Heijn Ster-reclames)