BLDNDKTR MediaWatch: Blendle, covertrucs en voetbal

De als ‘bladendokter’ bekend geworden hoofdredacteur en bladenmaker Rob van Vuure is ‘mediawatcher’ in MarketingTribune. Het vakblad heeft hem gevraagd in de nieuwe rubriek Mediawatch opvallende trends en ontwikkelingen in de wereld van on- en offline media te spotten en duiden.

Rob-van-Vuure

800

Ik kreeg een mooi cadeautje. Een houten poppetje, een ‘Rijkswachter’. De kunstschatten van het (gesloten)Rijksmuseum reisden jarenlang de wereld rond, het museum is nu weer open, de transportkisten zijn niet meer nodig, ze werden gesloopt en kregen een nieuw leven. Van de kisten werden honderden houten poppetjes gemaakt, elk poppetje kreeg een nummer. Dit nummer invoeren en je ziet welke kunstschat er mee vervoerd is. Mijn Rijkswachter vervoerde een Franse hoftafel. Mooi marketing-idee, je raakt toch indirect iets bijzonders aan. Ooit gedaan: stukjes gras van good-old De Meer in de verkoop. In het gras van mijn achtertuin zijn drie pollen authentiek De Meer-gras verwerkt. ‘Kijk, daar bij die tegel, daarop demarreerde Cruijff’. Stukjes Ajax-doelnet! Ooit gedaan, nog nooit zoveel navraag gehad. Reageerbuisjes met originele De Meer pisbakkenlucht! Ooit gedaan: bij Oosterse reisaanbieding alvast een kiezeltje van de Chinese Muur toegevoegd(met fotobewijs). Aanbieding: unieke WO-2 excursie naar de kust van Normandië, waar de geallieerden ooit landden. Alvast wat zandkorrels van Omaha Beach toegevoegd. Net niet gelukt: bij congres over de opwarming van onze aarde kreeg iedereen een buisje met water, 100% gegarandeerd v/h ijskap, met foto van de zeiler die het bij de Noordpool uit het water schepte. Idem met splinter van een tropische hardhoutboom, daar en daar gekapt, met precieze coördinaten. Of: op elke uitnodiging voor de nieuwe expositie van Ans Markus zit een haar uit een door haar gebruikt penseel. Ga zo maar door. Stukje autoband Max Verstappen, golfbal Joost Luiten, splinter dirigeerstokje Haitink. Spetters Niagara Falls. Een gebroken vioolsnaar van Janine Jansen is goed voor achthonderd exclusieve uitnodigingen of programma’s. Ik ga lang niet op alles in, maar wat heb ik straks een unieke collectie uitnodigingen!

1.000.000

Blendle, de goed-nieuws-show gaat maar door. Nieuws: ‘Meer dan 1 miljoen gebruikers!’.  Nieuws: ‘Grote uitgevers investeren in Blendle!’.  Nieuws: ‘Blendle-succes in België en Duitsland!’ Nieuws: ‘Blendle-doorbraak in de Verenigde Staten!’. Vergeet de uitroeptekens niet. Alexander Klöpping gebeld om commentaar. Alexander was niet in Nederland want niet in DWDD. Dus: Alexander geeft telefonisch commentaar vanuit New York! Of haastig vanuit Silicon Valley. Maar waarschijnlijk zit Alexander gewoon thuis, of op kantoor, met zijn exclusieve licht krakerige i-phone.

Blendle is een succes, ik geloof het alhoewel ik het niet echt volg. Maar wat de continuing story is: Blendle is hoe dan ook een marketing succes.

600

Een oude covertruc kwam ik tegen op internet. Balkenende (ja, zó oud) opgebouwd uit de 100 mannen en vrouwen die hem adviseren. Een cover is een goede cover als hij intrigeert, als je iets langer dan vijf seconden blijft kijken. Naar dit soort covers kijk je en blijf je langer dan vijf seconden kijken. De aanpak valt binnen de kreet ‘We doen een Hans Klok-je’. Hansklokje? Het is vaker vertoond, het is bijna hetzelfde, maar het blijft onderhoudend, de mensen blijven komen, blijven kijken. Time deed zoiets een paar keer, Elsevier ook: met Balkenende, met Willem Alexander, met Rutte en Maxima. Die kuif van Wilders opvullen met wat dan ook! De beste voetballer van de eeuw opgebouwd uit 100 minifotootjes van die andere 99. Een maandblad bestaat 50 jaar, alle 600 covers klein afgedrukt, het getal 50 licht op. Portret Mondriaan, opgebouwd uit vakjes.

80

Men neme het tijdschrift Linda. En dan minder seks. Minder scheiding. Minder ernstige ziektes. Minder nichtenroddel. Minder opvallend. Minder spraakmakend. Minder verrassend vormgegeven. Minder verrassend bekopt. Minder Bekende Nederlanders. Minder specta fotografie. Minder ellende. Minder openhartig. Minder spraakmakend. Minder opvallende cover. Minder opvallende akties. Minder..minder..Stóp, alhoewel je met gemak nog een tijdje door zou kunnen gaan. Als je dat allemaal wat minder doet, en tóch elke maand uitkomt, en er toch goed uitziet, en toch lezenswaardig bent, wat krijg je dan? Dan krijg je het tijdschrift JAN. Niet genoemd naar Jan des Bouvrie, niet naar de heren Lul, Smit, Mulder of Terlouw. Niet naar J met de korte achternaam of die met de pet. Jan: J(ust) A(nother)N(ame). Mooi blad maar veel en veel te keurig. Vier columnisten die om verschillende redenen single zijn(geworden), toch over het algemeen: kabbelen. In JAN een ‘Groot Mannen Onderzoek’, conclusie in de kop: ‘Bijna 80% zegt: mijn man is de leukste vader van het schoolplein’. Kabbelen. Linda zou zeggen: ‘Een op de vijf vrouwen ziet op het schoolplein een leukere man’. Vijftig vrouwen per gemiddelde school! Elke ochtend! Elke middag! Schoolplein dateplein!

17

Meer omzet, wie wil dat niet? De voetbal-spelregels gaan op de schop, je kunt wachten op het afschaffen van de buitenspelregel, op tijdstraffen en op twee keer per wedstrijd een time-out. Marco van Basten gaat zich er mondiaal mee bezig houden. Beste Marco, pak dan ook even dit mee: met éen simpele afspraak kun je miljarden verdienen. Met éen simpele afspraak opeens mondiaal 20% meer omzet. Elke marketeer is blij met je, elke productmanager neemt je op de schouders. Weet je nog hoe dat voelt? Niemand merkt het, niemand zal er bezwaar tegen hebben.

Oja, het idee.

Laat de rust van een voetbalwedstrijd over de hele wereld langer duren: ipv 15 minuten straks 18 minuten. Ook tijdens EK’s en WK’s. Dat betekent: drie minuten meer tijd voor commercials! Honderdtachtig seconden! Twintig procent meer! Als je uitrekent wat dat qua omzet betekent, worldwide, globaal, benoem je over een uur een commissie. Een commissie die over twee uur rapporteert.