BLDNDKTR MediaWatch: Straatkrant Z, Boerderij en GTST

De als ‘bladendokter’ bekend geworden hoofdredacteur en bladenmaker Rob van Vuure is ‘mediawatcher’ in MarketingTribune. Het vakblad heeft hem gevraagd in de nieuwe rubriek Mediawatch opvallende trends en ontwikkelingen in de wereld van on- en offline media te spotten en duiden.

Rob-van-Vuure

2

En toen was Amayzine er. Amayzine online was er al, nu ook in print. Gewoon wat uit het voorwoord van hoofdredactrice May Britt Mobach citeren en je bent er. May Britt: ‘Ga je terug naar af? Een papieren magazine maken? Dat heet regressie. Straks moet ik nog een speentje in je mond stoppen, wat is dit?’ Voor me staat een bevriende presentatrice. Ze begreep er niets van dat Amayzine een printlabel kreeg. Mateloos ouderwets vond ze het. Het idée. Nu heb ik de afgelopen weken wel aan meer mensen moeten uitleggen waar dit plan vandaan kwam. Zo ouderwets is het niet’. Einde citaat. Nee, niet einde citaat want wat ik zelf wilde schrijven staat ook in het voorwoord. May Britt: ‘Digitaal is onze prêt-à-porter-line, het magazine de couturecollectie. Handgemaakt, met nog meer aandacht voor design en ruimte voor een verhaal van meer dan zeshonderd woorden’. Einde citaat.

Je kunt van een omgekeerd Kodakmoment spreken. Het merk Amayzine is neergezet en na een tijdje ging het kriebelen, was de tijd rijp, er werd iets gemist, verdomd dát is het, zoiets vatte je vroeger samen met het woord ‘papier’. Wat is de toekomst van tijdschriften, zeiden we al jaren geleden? ‘It’s free or fantastic’. Gratis of zó bloedmooi dat je er papier voor nodig hebt. En nu is er dus een bloedmooi (scherp geprijsd)blad in een ondertussen wel erg vol fantastic-segment. Amayzine, met twee verschillende covers. Het waaróm daarvan is wat onduidelijk, ‘split-run’ is een mooie manier om een geïnteresseerde op twee verschillende manieren te benaderen. Je maakt bijvoorbeeld, om maar wat te noemen, én een tekstcover én een beeldcover. Lukt linksom niet dan maar rechtsom. ‘Niet zo opvallend beeld, maar wát een intrigerende tekst, dus het blad toch maar opgepakt’. Nu komen beide Amayzine-covers uit de mal ‘afstandelijke modellen’. Maar het blad-zelf: lekker dik, veel advertenties geregeld, smaakvol natuurlijk en net op tijd een prikkelende tekst. Marion Pauw: ‘Liefdesverdriet drukt op hetzelfde centrum in je brein als griep’. Over Mick Jagger: ‘Jerry wist dat Mick haar bedroog, maar vond het onbeschoft het uit te maken om een paar one night stands’. Niet free en doorsnee, die Jerry. Afdeling fantastic, die Jerry. Maar is het héle blad fantastic genoeg? Ik bid.

50

Kranten zijn tijdschriften geworden maar de bijlages van de kranten gingen ze al een paar jaar voor. Zie FD-Persoonlijk: elke keer mooi en ‘elke keer te lezen’. Iets té verantwoord allemaal, iets té keurig allemaal, zelfs voor het Financieel Dagblad. Maar dat valt allemaal weg als er sprake is van een thema. En wát voor thema: De Talenten Special. Op de cover: ‘Het grote talentennummer van 2017, met 50 ondernemende talenten van maximaal 35 jaar die zich sterk maken voor het milieu of de maatschappij, of die gewoon heel goed zijn met apps en data’. Inderdaad intimiderend, zoals het voorwoord zegt. Ze houden zich bezig met blokchain en met drones. Lourens Keers is ‘digitalestrategie-consultant en oprichter Room of Riddles’. Herbert van Litsenburg: ‘Wij zoeken de grens op tussen kunst en financiën’. Judith Kadee (24) is de jongste museumdirecteur van Nederland(Villa Mondriaan, Winterswijk). Paul de Kuyper (31) is eigenaar van Gigstarter, 1400 artiesten in Nederland en tot in Spanje hebben zich aangesloten. En ga maar door. Chris Hulst (25) is blokchainspecialist bij Rabo. Vraag niet door. Ook niet bij Teodor Cataniciu (21), Teodor is ‘oprichter en voorzitter Restart Network en Turing Society’. Vijftig geweldige dertigers in een inspirerende themanummer. Misschien iets meer(sorry, nóg meer)aan pr doen, FD?

Daklozenkrant Z14

Ik zag Z!, de Amsterdamse Straatkrant. Ook ver buiten Amsterdam verkrijgbaar. Uit het colofon: ‘Z! is bedoeld om dak-en thuislozen te helpen zichzélf te helpen’. De ‘Daklozenkrant’ heeft vaak een villa van een cover. Elke keer anders, soms écht innovatief. De redactie kan risico’s nemen en experimenteren want de cover is niet het belangrijkste selling-instrument, dat is de ‘dakloze’ zelf: de eenbladkiosk bij de uitgang van Albert Heijn. Ziet de kiosk er een beetje uit? Zegt de kiosk hartelijk goedendag? Is de kiosk niet te opdringerig? Geef mij een exemplaar, twee euro, en dan zie je: twee langere reportages afgewisseld met veel kleine rubrieken. Een écht blad dus. Een stuk of vier rubrieken van éen kolom, een beeldcolumn, een puzzel natuurlijk. En die ‘villa’ voorop. Ook de logo’s van alle ‘vrienden’: van Canon tot Rabobank tot KLM. Ook de typische straatkrant-items: Bureau Straatjurist, een schrijfproject en de aktie ‘Tram 14 mot blijfe’. Na een lange zoektocht op internet, na navraag bij de levende kiosk bij mijn supermarkt, durfde ik de hoofdredactie van het blad te vragen: wat betekent ‘Z’ eigenlijk? Waar staat de Z voor? Ik kon het nergens vinden. Dat klopte. Het is volstrekt onduidelijk waar de letter Z voor staat en wat-ie betekent. Een unicum: ook de insiders weten het niet.

76

Elke maand hetzelfde coverbeeld en dezelfde teksten. Het schijnt te werken. Het coverbeeld van deze maand is het coverbeeld van elke maand. De teksten van deze maand zijn de teksten van elke maand. Dump snel vet. Sterk en Strak. Win spiermassa verlies gewicht. Versla rugpijn. 8-Pack in éen beweging. Het geheim van echte kracht. 6 Power Food Formules. Deze workout vergroot je hersencapaciteit met 20%. (Einde coverteksten). Inderdaad, we zijn bij MensHealth, waar het elke maand wasbordjes-reunie is. Zo krijg ik een sixpack, zo houdt ik een sixpack. Het aardige is dat MensHealth niet moeilijk doet over wat ze doen en voor wié ze het doen. Ik tel in het blad 76 mannen (76 keer six maakt 456). En van die 76 slechts vier zónder ontbloot bovenlijf. Werkelijk op elke pagina sixpack na sixpack er zijn pagina’s met een stuk of tien van die boys. Van ‘zo word ik een billenman’ tot ‘Doe jij de overhead pistol squat al?’ En als je geen sixpack ziet, dan is het puur gezond eten, categorie: Yoghurt met choco-eiwitnoten en bessen’. Al jaren dus: never change a winning team. Niet het coverbeeld veranderen, niet de coverteksten veranderen, niet de inhoud veranderen. Nu maar hopen dat het ‘winning’ blijft.

4

Amayzine.nl krijgt een printuitgave. Boer Zoekt Vrouw heeft een tijdschriftenspecial in de winkel. GTST komt vanaf juli in de zomerstop met vier printuitgaves. Interviews met de soapies, achtergrond verhalen, onthullingen over de komende verhaallijnen. Het unieke van papier, heet dat.

3

Mag bij straatkrant Z! niemand weten waar de Z vandaan komt, bij WOTH is nagedacht. WOTH staat voor WOnderful THings. En inderdaad, het blad barst van de wonderful things, in drieën opgesplitst: wonderful people, wonderful places, wonderful things. People: Iwan Baan, Robert van Oosterom en ja hoor Piet Hein Eek. Places: Den Haag, Turijn en ja hoor Parijs. Things: gouden lampen, fluwelen banken en ja hoor stoelen. Prachtig blad WOTH: fantastic, om in Amayzine-termen te spreken. Hoe je uit de kosten komt, weet ik ook niet. Vraag niet hoe het kan maar profiteer er van!

30

Winnaar van de LOFprijs voor vakinformatie 2017: het blad Boerderij. Nee, sorry, het mérk Boerderij. Het is 2017. Want: Boerderij Weekblad, Boerderij Vandaag (4xper week), vele sectorbijlagen, SMS Signalering, Boerderij Website, Boerderij Nieuwsbrieven, 30 Boerderij Evenementen per jaar, Boerderij digitale sector magazines, Boerderij Leveranciers Gids. En alles relevant en urgent. Het merk Boerderij is echt top of mind in de agrarische sector. En dat ondertussen al honderd jaar. Honderd jaar met zijn tijd meegegaan. Boeren weten als geen ander: anders red je het niet.