BLDNDKTR MediaWatch: zes bewezen wetten

De als ‘bladendokter’ bekend geworden hoofdredacteur en bladenmaker Rob van Vuure is ‘mediawatcher’ in MarketingTribune. Het vakblad heeft hem gevraagd in de rubriek Mediawatch opvallende trends en ontwikkelingen in de wereld van on- en offline media te spotten en duiden.

Rob-van-Vuure

Je kunt het altijd wel over Linda hebben, over Wendy, Quest of Flow. Happinez, ook prachtig. Ik lees en zie ze elke maand, maar wat ik ook zie: de redacties van een aantal tijdschriften met een kleine oplage, soms alleen een regionale oplage, de special interest tijdschriften die als je toevallig geen special interest hebt volledig aan je voorbij gaan, die redacties lezen óok de succesvolle landelijke bladen. En passen een aantal bewezen wetten toe, bijvoorbeeld: besef scherp wie je blad leest en vooral waaróm ze je blad lezen, wissel emotie met nuchtere info af, regel columns, hou af en toe een enquete, laat weten dat je online ook bestaat, maak een intrigerende cover. Ik noem er zes.

1: NMF 

Nationaal Muziekinstrumenten FondsNMF staat voor Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. De stichting leent muziekinstrumenten uit aan jonge talenten, soms voor jaren. Violen, cello’s, soms een klavecimbel. Onbetaalbare muziekinstrumenten die door hun ouderdom een bijzondere klankkleur hebben gekregen. Alleen al in 2016 werden 63 musici door het NMF aan een instrument geholpen. Bij zo’n stichting(beschermheer ZKH Prins Constantijn) hoort een jaarverslag. Je kunt een jaarverslag maken, als de cijfertjes maar kloppen, maar je kunt ook een jaarverslag-magazine maken. Dat doet het NMF. De cijfertjes kloppen én het is leesbaar, door de emotie. Bruinbrood/cake/bruinbrood/cake, dié afwisseling. En ook nog mooi gefotografeerd. En ook nog een thema: ‘Kopstukken en Topstukken’. Kopstuk Janine Jansen(kreeg ooit ook een viool te leen). Kopstuk vioolbouwer Fred Lindeman. Topstuk: de Guarneri-viool van Frederieke Saeijs die ze sinds 2008 in bruikleen van het NMF heeft. En natuurlijk de historie van een bepaald instrument en het verhaal van de grootste schenking van de afgelopen tien jaar. Ook het verhaal ‘Help, mijn kind heeft talent’. Citaat: ‘Als je steeds over het paard getild wordt, krijg je het moeilijk’. Het NMF-jaarverslag-magazine wordt gemaakt voor haar donateurs, die met deze aanpak kunnen lezen en ervaren dat alles héel goed terecht komt. Lukt niet met alleen maar een cijfertjesjaarverslag. 

2: OD

OD is de afkorting van Over Dieren. Waarom zou je een ingewikkelde naam bedenken? Gratis bij uw dierenarts! Vier keer per jaar over dieren, maar vooral over honden en katten, maar vooral over katten. Alleen nuchtere medische informatie werkt niet, weet ook de OD-redactie, dus veel emotie: ‘Racen met een hondenrolstoel, oplossing voor dieren met een voortbewegingsbeperking’. Citaat: ‘De hondenrolstoel heeft er voor gezorgd dat euthanasie soms niet meer nodig is’. Wat ik zei: special interest. Ook: ‘Vermiste kat uit Tilburg teruggevonden in Oostenrijk(Aschbach)’. Voortaan niet meer in een vrachtwagen kruipen, Pepper! OD heeft ook naar Playboy gekeken: elk kwartaal een mooie centerfold, deze keer hond op sofa.

3: Het Spoor der Kampioenen

Er zijn in Nederland 25.000 mensen met de special interest ‘postduiven houden’. Voor hen komt wekelijks het blad ‘Het Spoor der Kampioenen’ (afgekort Het Spoor)uit. Prima titel. Wie wil niet het spoor van de landelijke kampioenen volgen? In elke aflevering lees je wie er gewonnen heeft en vooral: waaróm hij gewonnen heeft. In elke aflevering leggen vier of vijf duivenmelkers uit hoe ze voeren, hoe ze de duiven trainen, hoe ze hun hok verbeterd hebben, hoe ze een succesvol kweekkoppel samenstelden, hoe een bepaalde duif tot het uiterste (succesvol)gemotiveerd werd. Special interest, ik zei het al. Wat me wel om de twee jaar op het idee brengt: waarom bestaat er in Nederland niet een blad genaamd ‘Succes’? Alleen maar mannen en vrouwen die over hun succes vertellen. Uitvindingen, marketingstrategieën, succesvolle sites, boeken, tv-programma’s. Persoonlijke tips. Wat je vooral niet en wat je vooral wél moet doen. Sowieso een jaarlijkse Quote-special. Ik zou bijna zeggen: MarketingTribune. En vooruit, ook bij elk verhaal een kader met de grootste blunder. Zo’n blunderrubriek staat trouwens ook in Het Spoor. ‘Ik had die duif nooit moeten verkopen’.

4: Naober

Voor de Brabanders wordt het blad Brabeau gemaakt, in Zeeland verschijnt het blad Zeeland, er is een Betuwe magazine, het blad Friesland bestaat. En in juni verschijnt het jubileumnummer van magazine Naober. Tien jaar bestaan! Naober, hét blad over de Achterhoek. Al tien jaar heeft de redactie heel goed in de gaten wat je als Achterhoeker wilt lezen, hoe je als Achterhoeker gekieteld wilt worden, waar je als Achterhoeker terecht trots op bent. Kortom: wat de special interest van de Achterhoeker is. Een greep: Gerrit en Emilie Slaghekke maken volgens een smaakpanel de lekkerste asperges van Oost-Nederland, en willen dat weten. Trots! Jeannine Staring is de achterachterkleindochter van de dichter Staring, in ieder geval de grootste dichter van de Achterhoek. Zijn 250ste geboortejaar wordt uitgebreid gevierd. Trots! Ook in elke nummer een stuk schitterend natuur of een goed geconserveerd ‘buiten’. Trots! Interview met een bijzondere Achterhoekse. Trots! En waar vind je ze nog: kleine advertenties met aanbiedingen. ‘Naobertjes’. Wie weet zit er wat bij, maar het accentueert vooral het specifiek Achterhoekse. Te koop: boerenwagen. Te koop: bietenmolen. Te koop: Welsumer krielkippen. Te koop: diverse maten weckpotten. Achterin Naober een strip in moerstaal. In het juni-jubileumnummer: Achterhoeker Guus Hiddink. Special interest tot in de details.

Runner's World Magazine5: Runner’s

Special interest: runnen. Hardlopen. En toch niet saai worden, dat lukt de redactie door de vele invalshoeken en akties, ook online. Op de cover: Marlou van Rhijn, inderdaad de Queen of Blades. Laten we bij de coverteksten blijven: ze sprankelen en intrigeren. En appeleren aan wat de hardloper wil. ’Blijf blessurevrij. Het kost je slechts zes minuten per dag’. ‘Zo word je sneller en sterker’. Leuk: marathon-trainer Rob Veer houdt een pleidooi voor de korte afstand.  ‘De beste sportbeha’s’. ‘6 creatieve banaanrecepten’. Banaan is dé hardloopvrucht. ‘De 3D geprinte loopschoen komt er aan!’ 

Allemaal intrigerend als je van runnen houdt of aan runnen wilt beginnen.  Ook Aninda Adinda Vetsuypens wordt geïnterviewd(een bekeerling, van nachtvlinder en metal liefhebber naar de (Belgische) titel ‘Sportvrouw van het Jaar’. Kijk, als het haar lukt, wie ben ik dan? Net als je denkt: lopen onze allochtonen niet hard, kom je halverwege het blad Najima en Rachida Kharbouch uit Helmond tegen. Als Healthy Sisters coachen ze duizenden vrouwen. En achterin een mooie rubriek, mooie rubrieken zijn vaak hét bewijs van creatief bladenmaken. De rubriek ‘Fotofinish’. Heeft niets met finish te maken, hooguit de finish van het blad. Deze keer een prachtige foto van een marathonloper in de Chinese stad Wu Han, eenzaam over het asfalt tussen de in smog gehulde flats. Special interest: hardlopen. Door Runner’s krijg je er zin in!

6: Let’s celebrate print

Het blad Graficus bestaat 100 jaar, en laat weten dat daar niets oud aan is. De eenmalige uitgave heet ‘Let’s celebrate print’. Print is belangrijker dan ooit, ik bedoel: de mogelijkheden van print. Er kan zoveel met print, er kan zoveel waar internet niet aan kan tippen, bloedjaloers van wordt. Ik citeer simpelweg uit de toelichting op het geweldige jubileumnummer. Special interest!

‘Alles staat in het teken van de vele mogelijkheden van veredeling. De feestelijke uitgave heeft een zilverglimmend katern. De basis van de cover is 330-grams SoporSet Premium. Pagina 3 t/m 18 is van 135-grams Luxo Art Silk, pagina 19 t/m 58 van even zwaar Multi Art Silk. Daarna 135 grams Maxi Satin, tenslotte 115 grams opdikkend Magno Volume. Op de cover is het kenmerkende logo van Graficus aangebracht in zogenoemd ‘suede’. Met lak is een soort suède-verdedeling gerealiseerd. Voor de champagne-spetters is gekozen voor braillelak, terwijl de zwarte balk links in spot-UV is gelakt. De flesvorm en de teksten zijn daarbij uitgespaard. Ook nog noemen: het fullcolour katern op zilverkleurige koudfolie. Meer veredelingstips zijn te vinden in het artikel ‘Alles begint met aandacht’. (Einde citaat)

Graficus: een honderdjarige dartele jonge hond. Ja internet, en er komen nog veel meer innovaties aan!