BLDNDKTR MediaWatch: 4x verschillende bladen

De als ‘bladendokter’ bekend geworden hoofdredacteur en bladenmaker Rob van Vuure is ‘mediawatcher’ in MarketingTribune. Het vakblad heeft hem gevraagd in de rubriek Mediawatch opvallende trends en ontwikkelingen in de wereld van on- en offline media te spotten en duiden.

Rob-van-Vuure

Saar

Hoera, een nieuw printblad! Alleen online is ook maar behelpen, merkten de makers met print-roots. Saar-magazine. Saar-magazine bestaat al een tijdje online en laat daar van zich horen want de volledige titel is ‘Saar, 50-plus maar nog lang niet dood’. Voordat er definitief tot een ‘go’ werd besloten, was er een voorintekening-actie. Blijkbaar liep dat redelijk. Ook op papier (uit voorzorg zegt de uitgever ‘eenmalig’) laat de redactie merken ‘nog lang niet dood te zijn’. Springlevend bij de therapeut, springlevend aan de witte wijn, springlevend met vriendinnen en naar hun pubers toe en, mochten er twijfels over bestaan, nog lang niet dood in bed. En dat allemaal in heftige, soms grappige niet mis te verstane bewoordingen. ‘Het is een zooitje’. ‘Coaches in gebakken lucht’. ‘Barbara kotste in haar tasje’. ‘Was hij maar dood’. ‘Je kerft met de huissleutel groot LUL op zijn auto’. ‘Ik mediteerde tot mijn krent er blauw van zag’. ‘Tinder. Al die wanhopige mannen die na twee zinnen vragen of je wilt neuken’. ’55-plussers zijn grotere zuiplappen dan jongeren’. ‘Janken tot het snot over de grond druipt’. ‘De etterbak, hufter, lul, schoft, teringlijer’. Zo, nu kan-ie wel weer, zou je zeggen. Nee, we gaan nog even door. Covermodel Manoes Nelemans (54): ‘Geen botox of gedoe, want op je zeventigste is het allemaal toch niet meer bij te benen’. En: ‘Laat ik op de datingapp Happn gaan, dacht ik op een dag. Met éen van die mannen sprak ik af. Maar toen ik uitsprak dat ik gevoelens voor hem had en vertelde dat ik verliefd was, zei hij: ‘Sorry, ik date met meer vrouwen tegelijk’. Manoes is een van de grijsmaarnoglangnietdood-vrouwen in het dossier ‘Single’ (Tinder, seks, flirten&eenzaamheid). Waarin Suzanne (45) zegt: ‘Dat een andere vrouw aan mijn kant van het bed lag en alles bezoedelde wat me lief was’. In het verhaal ‘Het witte wijn dilemma’ komt Martine(49) aan het woord. Ze drinkt teveel, wil minderen, raadpleegt een deskundige die goddank zegt: ‘Kijk of het bevalt. Gewoon weer gaan drinken kan altijd nog’. Precies. En waar hebben Lieke (58), Marga (73), Marjan (65), Hadewijch (53), Anna (49), Jolanda (62), Isabel (49) en Ingrid (50) het over? Allemaal zonder achternaam, ook voor rechtvoorzijnraap-Saar zijn er grenzen. Over hun ‘flamoes, poes, doos zeg maar liever punani’. Over wat alleen freules nog ‘vagina’ noemen. Ingrid: ‘Bij de plastisch chirurg kon ik kiezen uit een heleboel variaties: van een strakke Playboy-poes tot een meer naturelle versie. Die laatste vond ik het beste bij me passen. Ik heb mijn lippen als het ware laten bijknippen’. Wat opvalt: de print-Saar is behoorlijk problemerig. De print-Saar is de tobberige versie van de online-Saar. Witte wijnprobleem. Relatieprobleem. Dieetprobleem. Oppasprobleem. Punani-probleem. Online ziet Saar vaak humorvol de voordelen van 50-plus, veel blije doos en goddank hóeft er niet zoveel meer. Maar in print? De teksten zijn sprankelend maar qua ideeën en beeld is tobberigheid leading. Bijna niemand heeft plezier. Conny Stuart grijnst wat, bij het lied ‘Zeur niet’ en alleen Annemieke lacht voluit, maar dan ben je ondertussen op bladzijde 111. Annemieke heeft al achttien jaar kanker. De heren Bas (64), Richie (49), Robert (51) en Edwin (58), allen wél met foto en achternaam in het blad, verdienen een ridderorde. In het hol van de leeuw zeggen deze helden dingen als ‘Ik gaf duidelijk aan dat ik een jonge vrouw zocht’ en ‘Een meid van 25 ziet er gewoon leuker uit dan eentje van 55’. O ja, ook recepten in Saar. Natuurlijk is de kop ‘Voorspel’.

LINDA ETC

LindaMan wordt met dezelfde ingrediënten gemaakt als Linda, LindaMode, LindaCulinair, Linda l’Homo, Linda L’esbo, LindaReizen, LindaPunani, LindaHaar, LindaMeiden, LindaRelatie, LindaDieet, LindaZwanger, LindaSchoenen, LindaLippen, LindaBaby, LindaBeauty, LindaMedisch, LindaTuin, LindaLijf en LindaWonen. (Wat nog niet is zal komen). Je zult wel gek zijn om dat te veranderen: heldere vormgeving, sprankelende teksten, opvallende invalshoeken. ‘Het roer om’ is voor de dommen, iets wat tien jaar werkt werkt zeker weten ook elf jaar. En wat ook al zoveel jaar blijkt te werken: het gebruik maken van Bekende Nederlanders, en niet van een páar, niet van een boel maar van een heleboel, een helehéleboel PBN’ers. Populaire Bekende Nederlanders. De firma Linda heeft gelijk, onbekend maakt onbemind en békend, mits goed gebruikt, maakt..etc. In een en dezelfde LindaMan: Johnny de Mol, Matthijs van Nieuwkerk, John de Mol, Ron Brandsteder, Astrid Holleeder, Katja Schuurman, Jesse Klaver, Ali B, Maurice de Hond, Jeroen Pauw, Nikkie Plessen, Pierre van Hooijdonk, Fajah Lourens, Willeke Alberti, Linda de Mol. En Anouk van Schie. Anouk van wie? Wacht maar af, komt goed, Anouk van Johnny, binnenkort wordt er getrouwd.

STORY

Waarin onderscheidt Story zich van de drie collega-gossipbladen? Ook Story vist in de hofvijver. Ook Story volgt Sylvie en Yolanthe en Patricia, elke move van de dames is een covertekst. Ook Story ruikt op afstand een scheiding, ziet elk bol buikje. Maar Story doet regelmatig wat de andere gossipbladen nauwelijks doen. Story opinieert. Niet over Trump of bitcoins, maar binnen de BN-formule. In december beëindigde Story de goede relatie met Humberto Tan, áls die er al was. Uit het hoofdredactionele commentaar: ‘Dat Humberto met zijn reguliere show amper nog van de grond komt, lijkt mij mede wijtbaar aan de buitenaardse proporties die zijn ego heeft aangenomen (-) Hij waant zich al tijden de zonnekoning van de tv-wereld (-)Tan zal zich vast niet kunnen voorstellen dat er mensen bestaan die zijn foto’s niét aan de muur willen (-) Tan, hoofdverdachte in het vuistdikke dossier Overspel/Stax, zei onlangs dat bepaalde media gericht zijn op zijn vernietiging (-)Voor de vernietiging van zijn tv-carrière heeft hij de media niet nodig, dat doet hij zelf wel (-) Het kijkerspubliek zal gaan afrekenen met Humberto’.

K&K

Is het een glossy tijdschrift of is het de firma Kommer&Kwel? Moeder Bregtje werd met een ernstige depressie gedwongen opgenomen en kon tijdelijk niet voor haar zoontje (5) zorgen. Bregtje: ‘Mijn zoon kwam de slaapkamer binnen en zei: mama waarom blijf je in bed liggen? Kom er uit, ik moet toch naar school?’ Moeder Marleen heeft een hazenlip, zoontje Nando ook: ‘Ik kreeg te horen, gelukkig is het een jongen en kan hij een snor laten staan’. Paul en Arianne verwachtten hun tweede kind toen Paul (38) een hersenstaminfarct kreeg. Paul nu, na zoveel jaar: ‘Als een gevangene van mijn eigen lichaam lag ik in bed, mijn armen en benen gespalkt om vergroeiingen te voorkomen. Ik kon alleen iets duidelijk maken door met mijn ogen te knipperen’. Arianne nu, na zoveel jaar: ‘In dat beschadigde lichaam zit nog steeds de man van wie ik hou’. Ook in het blad de special ’Sst..Secret’. Moeder Annet: ‘De hele zwangerschap heb ik stiekem gerookt’. Moeder Kim: ‘Mijn smartphone krijgt meer aandacht dan mijn zoon’. Moeder Sara: ‘Ik heb meester Daniël gezoend’. Moeder Chrissie: ‘Eén keer per jaar ga ik vreemd, op de camping’. Moeder Marije: ‘Ik weet niet of mijn kind wel van mijn man is’. In de serie ‘Mommy memories’ zegt Marina: ‘Ineens zag de toekomst er heel anders uit’. Laat me raden. Inderdaad, haar man Bert lag drie weken in het ziekenhuis.

Maar natuurlijk laat FabMama, de glossy vol kommer&kwelverhalen, voor al het andere moeten de mama’s maar Ouders van Nu lezen, ook een Bekende Nederlander aan het woord. Jody Bernal. Van ‘Que sí, que no’. Jody over toen: ‘Drank en drugs, elke dag’. Vriendin Melissa: ‘Toen we gingen samenwonen vond ik een verhuisdoos vol ongeopende post’. Op een grote glamourfoto ligt Jody in bad. Waar geen schuim is zie je tatoeages. Is het een glossy tijdschrift of is het de firma K&K? Allebei. Zelfs de brave column van Angela Schijf verandert daar niets aan.