In de wachtkamer
258, 4, 138, 120, 33.000.000, 46
Getallen, altijd leuk. Uit een onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat in de afgelopen drie maanden 258 miljoen minuten is gewacht in de wachtkamer van de huisarts, nog eens 138 miljoen minuten in de polikliniek en 139 miljoen bij de tandarts. Ruim 34% van alle wachtkamerbezoekers bracht de tijd door met lezen, 21% daarvan geeft de voorkeur aan een glossy en 9% van alle vrouwen en mannen gaf aan graag niéuwe tijdschriften aan te treffen.
Als je dit leest is er al bijna een idee. Lees ook het record open deur: ‘Het gebruik van de smartphone blijft ook populair om de wachttijd te doden’. (Staat er echt).
Natuurlijk wordt er gewacht in wachtkamers. Overal wordt gewacht. Dus werd er dertig jaar geleden al bedacht en gezegd: we gaan een wachtkamertijdschrift maken! Waar gewacht wordt, is tijd om te doden!
Maar zo’n type blad strandde altijd op de organisatie. Vier serieuze initiatieven smoorden. Poliklinieken en kappers en lunchrooms en huisartsen, ze zitten niet onder dezelfde hoed, ze hebben stuk voor stuk andere belangen. In een lunchroom wil je niet weten hoeveel calorieën je eet, in de wachtkamer van de huisarts wil je niet lezen wat allemaal best wel eens kanker zou kunnen zijn.
Maar nu is het uitgeverij Waitingroom (!) Media dus toch gelukt. Deze maand gelanceerd op Amsterdam Centraal Station, in restaurant / wachtkamer 1e klas: tijdschrift WAChT! Het logo in kapitalen, op de h na, de h in de vorm van een stoel (maakt het wachten aangenaam). Oplage 100.000 en welja, doe een gooi: meer dan 33 miljoen contactmomenten per nummer. Want in 2014 maak je niet alleen maar een papieren blaadje. Het papieren blad WAChT! profileert zich zelfs als digitaal magazine. Je leest het met je smartphone in je hand. Achter elke pagina met een herkenbaar vignet zit iets extra’s: een filmpje, een scan & win of een aanbieding. Bram Bakker interviewt Saskia Noort, met vignet. Nog meer geheimen van columniste Mabel weten? Column met vignet. Walvissen volgen? Bij de foto het vignet.
Als de formule aanslaat, heeft het blad laten zien waarom zoveel digitale initiatieven het niét halen. WAChT! is vertrekpunt, je pakt het blad en je stapt in je smartphone voor een verdere digitale reis. Maar je hebt de printeditie wél nodig. Puur digitale formules zonder printvertrekpunt, die zié je nooit, vallen niet op. Dus word je niet verleid. Er ligt niets op de deurmat, er ligt niets in de kiosk, er staat niets op de cover, er ligt niets op tafel. Een papieren magazine kietelt ongevraagd, kijkt zwoel of grijpt je bij de lurven. Je ziet op een cover: ‘Denkt u ook dat uw vrouw niet vreemd gaat? Net zoals Gijs?’ Enquête in de papieren versie, via de smartphone de uitgewerkte shit in geuren en kleuren.
WAChT!(gezondheid, beauty) laat zien wat een modern tijdschrift is. Papier als vertrekpunt.
O ja, getallen. Wereldwijd zijn er al 31.876 apps op het gebied van gezondheid. Een gezonder leven heeft bij 81% van de Nederlanders prioriteit.
En over een jaar blijkt: 46% van alle exemplaren van WAChT! wordt gestolen.