Customer media heeft lef
De beste van 2014, de succesvolste van 2014. Prijzen en bekroningen, awards, longlisten en shortlisten en nominaties. Oei, oei, al drie jaar in dit vak en nog nooit een nominatie? Ook de gouden kalveren van de tijdschriftenbranche worden uitgedeeld. Op 10 december Groot Kietelfeest voor de publieksbladen (Libelle, Linda), afgelopen donderdag waren de gratis relatiebladen, de ‘customer media’ (Allerhande) aan de beurt.
Is er verschil tussen customer media en publieksbladen? Ja, steeds meer, kijk naar de prijswinnaars. Customer media: durf. Publieksbladen: veilig. De Viva’s van maart 2015 teken je nu al uit: de wintercondooms kunnen weer in de kast. Nu weet je al, in de vtwonen van mei 2015: ‘Dé zes nieuwe terrastrends’. Cosmopolitan in april, in mei en in juni 2015: met je buurman, met je ex, met je chirurg-of in andere volgorde. Verrassende acties of opvallende covers zijn een risico, want die kunnen zomaar mislukken. Dus is de keuze: veilig, comfortzone, niet opvallen. Customer media zijn in het voordeel: ze liggen niet op het slagveld dat kiosk heet. Je krijgt ze, je neemt ze mee, je hebt ze in handen voor je het weet. Waarbij de cover wél moet intrigeren. Een plof op je deurmat en dan telt: bewaar ik je of hoor ik daar de kat al wervend miauwen?
Publieksbladen hebben hun kioskmoment, customer media hebben hun deurmatmoment. Ja of nee in een splitsecond.
Wat blijkt: zonder stress van losse verkoopcijfers, zonder zorgen over abonneeverlenging grijpt speelsheid zijn kans. De ‘gratis’ bladen durven vaak meer dan de moegestreden publieksbladen. Lefgozers versus braveriken.
Neem het blad Leren van… (PFZW), voor topbestuurders in zorg en welzijn. Leren van… Louise Fresco. Vorige keer: Leren van… Gerlach Cerfontaine. Neem het blad Beter Big. Over varkens! Over de technische aanpak van aandoeningen van varkens. Toch maar mooi met Rudy Kousbroek. Toch maar mooi met de rubriek Big facts. Neem het blad Link (GGZ Oost Brabant): eindelijk eens een speels formaat. Nog nooit gezien in de kiosk. Neem Magazine van Delta Lloyd. Prachtige coverfotografie, zie je in de kiosk niet. Wandel door het blad 24/7, personeelsblad van de politie. Al jaren pet af.
Maar neem vooral: Kans, het blad van het Leger des Heils. ‘Loes was jarenlang verslaafd. Aan crack, speed, aan van alles. Na de dood van haar vader stond ze op straat’. Covermodel Loes is te zwaar, te dik en te tattoo. Uitgesloten bij welk publieksblad ook. Geldt ook voor covermodel Gerrit, en voor Khalid. En Suzanne dáarvoor: ‘Hoe minder drugs ik gebruikte, hoe groter de problemen’. Onverkoopbaar, bij publieksbladen. Ook op alle ‘achtercovers’ mannen en vrouwen die door het Leger gered zijn. Het blad Kans heeft een handgeschreven logo, zie je nergens anders in de commerciële kiosk.
Het blad gaat over alles wat je bij het Leger des Heils verwacht. Ex-criminelen, daklozen. Maar nergens ruik je de shit. Alles subtiel vormgegeven en modern van kleur. Op de cover ingehouden tekstjes, zie je nergens anders in de kiosk. Geen strijdkreet te bekennen.
Je voelt je thuis bij het Leger, zeker als tijdschriftenjunk.
Duidelijk is: de terreur van het moeten verkopen dooft elke bladenmakersguts. Uitgever: ‘Al gehoord dat het blad Hoe overleef ik stopt? Het blad met de titel van een tijdschriftenmeerjarenplan’.
Vooruit, er kan nog wel een prijs bij. Lefaward 2014: customer media.