Robs Kiosk: Voorpret

BLDNDKTR Rob van Vuure beschrijft wekelijks in de HMC-bladen (Leids Dagblad, Gooi & Eemlander, Haarlems Dagblad etc.) wat hem opvalt in de bladen.

Voorpret

December royaal, januari schraal. Er is teveel geld uitgegeven in de laatste maand van het jaar, en er is teveel gegeten. Dus: recupereren in januari, portemonnee en lijf op orde brengen. In de eerste weken van een nieuw jaar leven tijdschriften van vier hoe’s: hoe kunt u meer doen met minder geld, hoe krijgt u die paar kilo er weer af, hoe zal het komende jaar er uit gaan zien, hoe gaan we deze zomer op vakantie?

Van alles en nog wat wordt voorspeld: zo gaat ons sportjaar eruit zien (Tom Dumoulin), zo gaat ons politieke jaar eruit zien (Wilders), zo gaat ons klimaatjaar eruit zien (Maas buiten oevers). En vooral: zo gaat uw persoonlijke jaar eruit zien. Vooral vrouwenbladen brengen horoscoopbijlages in allerlei vormen. Geen vrouwenblad zonder horoscoop en hoera: zoveel tijdschriften, zoveel visies. Vele ‘deskundigen’ voorspellen steeds weer wat anders voor Tweeling en Steenbok.(Die van Libelle is de allerbeste, ik win een grote prijs).

Januari is ook uitbuikmaand. ‘In 5 weken 5 kilo er af’. ‘Het twee maten minder Dieet’. Of, altijd top: ‘Zet je man stiekem op dieet. Zeven ideeën’. Het kost redacties geen enkele moeite om zo’n zeventig dieet-ideeen te bedenken, om niet meteen het getal 100 te noemen. En je hebt er in januari maar twee nodig (Vlak vóor de zomer nummer drie: Bikini Dieet. Vlak ná de zomer: ‘En nu: wég vakantiekilo’s’.leven-in-frankrijk

Januari is ook financieel herstel-maand. Niet voor niets zijn er hamsterweken, elke supermarkt weet hoe het er voor staat. Koopjes, budget. ‘Twee voor éen prijs’. ‘Eten onder 5 euro pp’.

Maar wat je ook doet als bladenmaker, van januari maak je geen topmaand, de verkoopcijfers blijven zwak. Inderdaad, wát je ook doet. Je kunt je goede ideeën beter voor de maand maart bewaren. Na Kerst is het eb en blijft het eb, hoe hard je ook blaast.

Eén type bladen verkoopt relatief goed in januari: de reisbladen, de vakantieland-bladen. Ook de vakantie-beurzen worden nu gehouden. Waar gaan
we heen, deze zomer? Dat moet nu beslist worden, want vol is vol. Lekker voorpretten met het blad ‘Leven in Frankrijk’: de fijnste Franse restaurants, de magie van de Provence. Ook: ‘Wie waren de mensen achter de portretten van Van Gogh?’ En kijk, daar ligt het blad Italië Magazine: de schatten van de Po-delta, weergaloze uitizchten aan de Amalfi-kust. Over heel veel landen en streken en continenten zijn tijdschriften te koop.. Scandinavië, Oostenrijk, Verre Oosten. Spanje! Alleen al het blad Méditerranée. Maar ook het blad Go Amerika: ‘Ontdek Idaho per fiets’.

Lekker thuis vanaf de bank op voorpret-vakantie. Online, of veel mooier: per print. En straks, in juni, vlak voor vertrek wéer genieten. Daarna live alles meemaken om thuisgekomen door het volgende nummer van Italië Magazine te bladeren. ‘Ja, zo was het’. Landen-tijdschriften doen niet aan de januari-blues. Voorpret, pret, napret: vul de maand maar in.

Robs Getal:

Deze vier tijdschriften bereiken stuk voor stuk meer dan 10% van de bevolking: ANWB’s Kampioen, Libelle, Donald Duck, Veronica Magazine.

Citaten van de week

‘Op het fietspad is een eenvoudige fietser gedegradeerd tot een bedreigde soort.’ (Jacqueline de Savornin Lohman, Opzij)

‘Dave Roelvink heeft als dj 250 optredens per jaar! Dat is toch niet te geloven. Die wist een jaar geleden nog niet eens hoe een cd eruit zag.’ (Gordon, Volkskrant Magazine)

‘En toen was ze er: Xess Xara. Ik hoop dat ze niet gaat slissen, later.’ (Yora Rienstra over het kind van Wesley Sneijder en Yolanthe, Opzij)’…ga ik soms dagenlang ongedoucht en ongeschoren door het leven. Het record staat nu op vier dagen.’ (Arnon Grunberg, VPRO-gids)

‘Als zus vind ik het leuk dat hij nu geen burgemeester meer is, want nu zien we elkaar meer.’ (Isa Hoes over broer Onno, Vriendin)

‘Alsof mannen alleen maar iets lezen als het over tieten, auto’s en telefoons gaat.’ (Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Glamour)

‘..al was het maar omdat het dan in éen keer duidelijk is dat wij ons hiermee richten op opgestroopte mouwenvrouwen en niet op zure okselhaarfeministes of mutserige parttime miepjes.’ (Mirjam van den Broeke, hoofdredacteur Quote)