Robs kiosk: Oplages
Ik werk ‘in de media’ (zoals Louis van Gaal het zou zeggen), dus voer je veel gesprekken over oplages. ‘Echt waar, zó weinig?’ ‘Echt waar, zó veel?’ ‘Linda doet het vast wel goed, welke bladen nog meer?’ ‘Waarom doet Flow het zo goed?’ ‘Weekblad Vrij Nederland wordt maandblad, waarom?’ Meteen maar wat antwoorden. Vrij Nederland is als weekblad niet meer rendabel, hetzelfde gold een paar jaar geleden voor opinieweekblad HP/DeTijd. De opiniebladen zijn aan alle kanten ingehaald door de dagbladen, ze zijn overbodig geworden. Vrij Nederland verkocht ooit 100.000 exemplaren per week, nu zijn er weken dat ze de 30.000 niet halen. ‘Mindstylemagazine’ Flow is een mooi voorbeeld van een ‘modern tijdschrift’. Flow laat zien wat je allemaal met papier kan doen, in éen nummer kom je soms acht soorten tegen: dik, dun, doorzichtig, kaarten, poster. Nou, daar kan concurrent internet niet tegenop.
Iedere tijdschrift-uitgever die over oplages praat/moet praten, zegt: tijdschriften bestaan niet meer, tijdschriften zijn merken geworden, je moet kijken hoeveel lezers er met het ‘merk’ bereikt worden, hoeveel pageviews we wel niet hebben, hoeveel site-bezoekers er zijn, hoeveel lezers op onze Fair komen.
Is waar.
Blijft interessant om op verjaardagen wat oplagecijfers paraat te hebben. Het is erger dan je denkt. Maar een paar bladen gaan écht goed: Linda, Happinez, Runners World, Helden, Quest, Vtwonen. (En natuurlijk vergeet ik er een paar). De uitgevers van alle andere tijdschriften houden pageviews-verhalen. Toch kom je aardig uit de hoek als je, naar waarheid, zegt: ‘Donald Duck is het grootste mannenblad van Nederland’. En misschien ook wel het grootste ouderenblad. Of ‘eigenlijk groeit alleen het blad Linda, nu al elke maand 220.000 exemplaren’.
Sommige grafieken stoppen bij 2014. Maar alle lijnen zetten in 2015 door.
Panorama verkocht ooit 156.000 nummers per week. Nu gemiddeld 37.000. Revu was ooit goed voor een oplage van 111.000. Nu 20.000.
De oplage van de roddelbladen zakte met 60%. Nu brengen RTL Boulevard cs het scoop-nieuws, daar kan geen blad (drie dagen later in de winkel) tegenop. Ook kijken we niet meer zo op van een scheiding of een buitenechtelijk kind. ‘Verbaast me niets, laat maar.’
Elf omroepbladen, drie vrouwenbladen, drie roddelbladen. Het is de oplage per jaar, dus als maandblad (Linda, Happinez) moet je wel erg veel verkopen om hier tussen te staan. De Kampioen krijg je als lid van de ANWB (lid van de Wegenwacht). Eigen Huis krijg je als lid van de vereniging Eigen Huis, dus dat tikt aan. Libelle is nog steeds het grootste vrouwenblad, maar ging wel in twintig jaar van 800.000 naar 320.000.
BRON: P. Bakker.
Robs citaten
‘Urenlang belden we. Ik was verliefd op iemand geworden, met wie heel veel aan de hand was.’ (Lucy, vrouw van Dinand Woesthoff, Mama&Family)
Misschien kun je menselijke organen laten groeien in een varken of schaap. Die zouden dan kunnen worden ‘geoogst’ om te transplanteren in mensen. (De Bicker)
‘Tjonge, ik ben die dribbeltjes, die schijnbeweginkjes en die looplijntjes van die Messi net zo beu als een groene braadworst met purperen appelmoes.’ (Schrijver Herman Brusselmans, Revu)
‘Maar als ik alleen dingen zeg die van mij worden verwacht, kan ik beter mijn mond houden.’ (Schaakgrootmeester Anish Giri)
‘Na je 24ste houdt het ineens op, dan vertelt niemand je meer hoe het moet in het leven.’ (Claudia de Breij, Mama&Family)
‘Dumoulin wint Giro. België wint EK Voetbal. Verstappen wordt Belg. Dafne Schippers behaalt goud. Staatsbezoek Donald Trump aan Nederland. (Revu over 2016)
‘De bloemen bleven er nooit mooi in. Maar dezelfde vaas bracht wel 6500 euro op, op de veiling.’ (Over erfenissen, Voor Nu en Later)
Getal van de week: 70.000
Zoals Quotenet.nl zegt: ‘Elsevier verliest meer lezers dan Anouk kinderen kan baren. Van 120.000 in 2012 naar 70.000 in 2015.’