Rob’s Kiosk: Happy
Altijd aardig, om op lezingen de ‘flops’ uit je carrière te noemen. Zouden meer mensen moeten doen en dan natuurlijk vooral ‘wat je er van leerde’. Maak een goede analyse van een misser: een goedkoper marktonderzoek is er niet. Ik noem er twee.
Misser-éen: ik was verantwoordelijk (hoofdredacteur) voor een Playboy met een bijna naakte Miss Ajax op de cover. Grote tekst: ‘Miss Ajax zoals alleen haar vriend haar ziet’. Wat bleek (ja, achteraf weten we alles): met zo’n covertekst maak je geen vrienden in Rotterdam. De bewuste Playboy werd in Zuid-Holland slecht verkocht. Feyenoordsupporters willen geen 020-borsten, zelfs geen blote, ze zagen het woord ‘Ajax’, strekten de middelvinger en liepen door.
Misser-twee: ik werkte bij een grote tijdschriften-uitgeverij (VNU/Sanoma), waar van alles en nog wat gelanceerd werd. Van nieuwe sites tot nieuwe tijdschriften. Een van de top-hoofdredacteuren had een idee. Ze kreeg de kans om het uit te werken, na een paar weken hingen alle proefpagina’s (‘nulnummer’) van haar nieuwe blad uitgewerkt aan de wand. Een geweldig gezicht, maar werkelijk niemand zag het concept zitten, ik ook niet. Ze nam gepikeerd ontslag en mocht de formule van haar blad voor éen euro meenemen. The rest is history. Het blad dat toen bij ons aan de directiemuur hing, heette Happinez. (Lange stilte)
Happinez is nu, elf jaar later, een van de succesvolste bladen van Nederland. Oplage 170.000 exemplaren, acht keer per jaar. Bereik in Nederland: 450.000 mensen, acht keer per jaar. Happinez verschijnt in Duitsland, in Frankrijk, in de Verenigde Staten en in Engeland. In sneltreinvaart werd Happinez het grootste mindstyle-merk van Nederland. Af en toe kom ik nog wel eens een mede-beoordelaar van elf jaar geleden tegen. Zodra het woord Happinez valt, ontstaat er een wat zenuwachtige stilte.
Ik noem een paar coverteksten van deze maand. ‘Van denken naar voelen’. ‘Kurkuma: het heilige kruid’. ‘Extra: 16 pagina’s Boeddha-bijlage’. Waar het blad ook openvalt, je stuit op een typisch Happinez-zinnetje. ‘Zachte kracht’. ‘In de tempel valt alles van me af’. Zelfs praktische onderwerpen hebben een mindstyle-inslag: ‘Tuinieren zonder schutting’. Nieuwe abonnees krijgen een zilveren oorhanger. Dat zijn natuurlijk andere hangers dan bij Viva of Cosmo. Hier: ‘Het facet-geslepen pegeltje is van een steen die aardend en beschermend werkt’. De 150 pagina’s ruiken niet naar drukinkt, maar kalmerend naar wierook. Foto’s, bekopping en onderwerpen vormen een rustgevend geheel, het is gewoon ‘zen’. (Inderdaad, je kunt merken dat ik al een uurtje in Happinez lees).
Robs citaten
‘Op school daalde ik langzaam af, van atheneum naar vmbo’ (André Hazes jr., Ditjes en Datjes)
‘Sophie houdt mij een spiegel voor, maar niet voordat ze er zelf in heeft gekeken.’ (Xander de Buisonjé, Mama&Family)
‘Kruisverhoor’ (naam interviewrubriek in Viva, allerlei vragen over seks)
‘Hun nieuwe paleisje heeft een woonoppervlakte van maar liefst 900m2 en telt in totaal 12 kamers, waaronder 6 slaapkamers en meerdere badkamers. Er is ook een zwembad. Aan de gezichten van Marco en Leontine is te zien dat de verhuizing hen goed heeft gedaan’ (Over Marco Borsato, Party)
‘Mijn vader is een verrot exemplaar van een mens.’ (schrijver Özcan Akyol, Revu)
‘Ik kwam tot het einde van dag vier, toen er nog een paar honderd deelnemers over waren, en het leverde me 34.000 dollar op.’ (Pokeraar Fatima Moreira de Melo, oud-hockeyster, over een pokertournooi in Las Vegas, magazine Wacht)
Zijn relatie met de Britse paaldanseres Lisa -de moeder van Andy’s derde dochter- liep op de klippen. ‘Ik was een verslaafde loser’ (Andy van der Meijde, Story)
Robs getal: 10
Het glossy modeblad Glamour streeft er naar dat 10% van de inhoud als ‘duurzaam’ gekwalificeerd kan worden. Geen bont meer in de modeshoots. Minder kleding met schadelijke materialen. Meer pagina’s voor duurzame kleding. Kritischer op de manier waarop kleding gefabriceerd wordt, bijvoorbeeld onderzoek naar de arbeidsomstandigheden. Klinkt veilig vaag, hoe dan ook een statement.