Wendy, Top 3, Hazes

Wendy 
Een goed blad maken is leuk, maar daar maak je het niet voor. Dat goede blad moet ook nog goed verkopen, dan is alles leuk. Wanneer verkoopt een blad goed? De cover speelt daar een belangrijke rol in. Het verschil tussen een goede cover en een slechte cover is soms 30.000 exemplaren. Voor de cover is belangrijk dat je weet wat je lezers bezighoudt, en daar dan schaamteloos mee omgaan. Professioneel, heet dat officieel.  Herhaal je coversuccessen, tot ze niet meer werken. Een goed creatief coveridee is vaak: hetzelfde coveridee nog een keertje. Het blad Margriet heeft twintig keer per jaar het woord ‘dieet’ op de cover (Natuurlijk twintig keer net even anders). Het blad Nickelodeon leeft van Sponge Bob. Een beetje woonblad brengt regelmatig het woord ‘Binnenkijken’ groot op de cover. En de roddel/gossipbladen?
Wendy! Wendy van Dijk. Ik probeer me wel eens te verplaatsen in Wendy van Dijk. Daar staat ze dan, op woensdagmiddag in een kiosk vol verse bladen. Wat hebben ze nu weer bedacht? Op welke covers zie ik mezelf nu weer? De kiosk als spiegelzaal. In een bepaalde week telde ik haar op acht covers. Story en Prive weten, schaamteloos kort door de bocht: Wendy verkoopt. Maxima verkoopt. Katja Schuurman, ‘mannenvrouw’ gebleven ondanks zxe9xe9r huwelijkse staat en keurige Return to Sender, doet het minder. Linda de Mol, Leontine Borsato-Ruiters en Estelle Gullit verkopen wél- svp in combinatie met rel, hoe klein ook. Frans Bauer:altijd goed. André van Duin verkoopt niet, iedereen weet ondertussen: braaf vecht om voorrang met saai, zodra hij uit zijn typetje stapt.

Zie de Story-covers van de laatste drie weken: hetzelfde Wendy-idee net even anders.

Top 3
Elke coverwet vervalt wanneer een Geliefde Bekende doodgaat. Het Amerikaanse gossipblad People publiceerde haar top-3 best verkopende covers ooit. ‘Nothing is better than the celebrity dead’. De dood van Elvis. De dood van John Lennon. De dood van Prinses Diana. En de weken daarna verkocht Peopleweer goed. Het verschijnsel naschokken is ook hier bekend. Als er iemand is overleden, kun je haast geen slechte cover maken.

Hazes
Over bekende Nederlanders gesproken. Neem de 32-jarige Louis van Gaal, metselaar in Arnhem. Hij opende ooit de toprubriek ‘Naamgenoot van..’, in Panorama. Deze maand zoiets in het blad LINDA. Ook hier: herhaal de successen. Je hebt dezelfde naam als een Bekende Nederlander, maar meer ook niet. De 25-jarige Paul de Leeuw uit Winschoten. Heleen van Royen, 52, lerares wiskunde te Arnhem. De rubriek was een instant-succes, duurde jaren. Mensen gingen hun buurman aangeven  en belden: beste redactie, ik woon naast een Wouter Bos! We stelden consequent twee vragen: Heeft u wel eens voordeel van de naam? Heeft u wel eens nadeel van de naam? De dertigjarige André uit Venlo vertelde: “Ik werd een keer ‘s nachts om half drie in mijn auto aangehouden door de politie, na een feest. Ze vroegen mijn naam. Naar waarheid zei ik: “ik heet Andre Hazes”. En na een goed getimede stilte: “Pas ‘s ochtends om half tien was ik weer thuis”.