Geniaal? Buik en uitverkocht

Geniaal?
Wil je veel geld besparen? Stel aan iemand die bij je komt met een nieuw tijdschriftidee de vraag: ‘Heb je enig idee waarom dit tijdschrift er nog niet is?’  Is daar een goede reden voor of is dit tijdschriftidee nog nooit bedacht, bent  je domweg geniaal? Die vraag stel ik ook mijzelf voortdurend. Waarom is er geen gadgetblad voor jongens? Waarom is er geen glossy met De Librije? Waarom is er geen Marokkaans inburgeringsblad in stripvorm? Waarom is er geen supersuperdikke bloedmooie glossy alleen maar over lippen? (340 pagina’s, twee keer per jaar, met gemak in te vullen). Waarom is er geen blad met alleen maar columns? (Zestig columns bij elkaar, van culinair tot media, van voetbal tot politiek, van reizen tot literatuur – schitterend vormgegeven, allerlei lettertypes). Waar blijft de internationale Hard Gras over boksen? Of misschien wel gewoon over voetbal? Het Engelse glossy magazine Beckham? Waarom is er geen blad met alleen maar interviews? (Dertig korte en lange interviews bij elkaar, allerlei technieken).
Happinez is een hit, waarom is er nog geen volkse look-alike? Waarom geen tweede-leg-magazine? (Exen-terreur, regelingen, stiefouders, als weduwe je kind verder opvoeden). Waarom is er geen blad voor ouders met pubers? Is er echt geen ruimte voor een halfjaarlijks glossy magazine met uitvaartverhalen? (Zo regel ik het. Wat er dramatisch mis ging. Muziekkeuzes. De verhalen achter rouwadvertenties. En vooral: ‘ludieke’ aanpakken- hoed u voor terminale creatieven, dié kunnen wat bedenken!). Waarom is er geen blad met alleen maar succesverhalen (uitvindingen, theorieen,interviews, cases, verhalen achter millionsellers)? Waarom? Waarom?
Is er een goede reden voor of ben ik geniaal?
Er is een goede reden, bleek na onderzoek. Geen advertentiemarkt bijvoorbeeld. Of: Beckham wil niet. Of: jongens kopen xe9cht geen bladen. Er zijn nóg zeven versbedachte tijdschriftideeën waarvan ik me afvraag waarom ze nog nergens gerealiseerd zijn. Die onderzoeken lopen nu. Over drie weken zal waarschijnlijk blijken: wederom veel geld bespaard. Of:geniaal.

Buik
Trouwens, elk onderzoek verdient een gezond wantrouwen. Als je het even niet goed aanpakt, zal uit onderzoek blijken dat Playboylezers niet van naakt houden. En de lezers van Privé? Die houden niet van roddelen. Het blad Story was in het begin een marketingflop. Men hoopte, na onderzoek, op een oplage van 25.000, in de kroeg werd gebluft met 35.000. Realiteit: er moest na de lancering herhaaldelijk bijgedrukt worden, de oplage zat al gauw boven de 100.000. De lancering van het blad BeauMonde werd een half jaar uitgesteld: gedegen onderzoek wees uit dat er nooit meer dan 35.000 ex. verkocht zouden worden.(De werkelijke oplage zat al gauw  boven de 100.000) Hard Gras: gelanceerd zonder marktonderzoek. LINDA.: geen onderzoek. Marijke Helwegen: geen onderzoek. Glamour: geen onderzoek. Happinez: buikgevoellancering. Hoe schakel je political correctheid uit bij een onderzoek naar wat dan ook?  Hoe krijg je mensen eerlijk over naakt, geld, roddel, haat, sex en Gordon? De moeder aller naaktrubrieken, AnyBody van Viva, kwam na de start erg negatief uit het grote lezersonderzoek. Terwijl het vanaf het begin een succes was, dat voelde je, dat merkte je. Gelukkig is je buik nooit political correct.

Uitverkocht
Verleden week gelanceerd, zonder onderzoek: Sonja Bakker Magazine. In vijf dagen uitverkocht. In xe9en klap het best verkochte personality-magazine van Nederland. (Toch maar weer eens nadenken over die volkse Happinez. Toch maar weer eens bellen met De Librije)