Prix, Lippenstift en op de Vensterbank

Prix 
Wat is er bijna zo leuk als een grote prijs winnen? Een kleine prijs winnen. Een kleine prijs die de belangrijke uithoeken van het vak bladenmaken beloont. Ik zit elk jaar in de jury van de PrixPetits. We geven een PrixPetit voor de mooiste covertekst van het jaar, een PrixPetit voor de mooiste kop van het jaar, maar ook een Prix voor het mooiste fotobijschrift van het jaar. (Waar blijft de voetbalprijs voor de mooiste assist, mooiste redding, mooiste corner?) Een greep uit de nominaties. Cosmopolitan schreef over wat mannen écht in bed willen. Er stond boven: ‘Niet lullen, maar poetsen’. Het blad Seasons berichtte over de trend dat je steeds meer zwarte zwanen in de natuur ziet. Er stond boven: ‘Is zwart het nieuwe wit in Zwanenland?’. Een goede kop heeft de geur van de bladformule. Grazia had een verhaal met een Nederlands meisje, het onbekende GTST-sterretje Gigi Ravelli. Ze zei: ‘Ik dacht: ik heb zo’n coole naam, daar moet ik iets mee’. In Libelle het recept van een krokante hazelnootschuimtaart. Er staat boven: ‘Even kloppen aub’. In de PaasMargriet recepten voor voedzame xe9xe9npersoonshapjes uit een eierdopje. Bij de foto: ‘Diner in de dop’. Kinderwens zonder man? Viva kopte: ‘Googlen naar zaad’. Viva won met een modeproductie. Dxe9 trend voor 2009 is zwart en zwart en zwart – niet alleen in Zwanenland. Veel zwarte mode, veel chagrijnige darklook-modellen en veel zwarte accessoires, bekopt met: ‘Gelukkig Nieuw Noir’. Altijd en eeuwig kom je weer uit bij woordspelingen. Ach, als ze goed zijn – en dat zijn ze soms. Kranten mochten niet meedoen, want anders. Een paar weken geleden in de Volkskrant een juichend artikel over de comeback van de iep. Er stond boven: ‘Ieperdehiep!’

Lippenstift
Het BBC-blad History beschrijft de giga-kredietcrisis van het jaar 1290, meer dan 700 jaar geleden. ‘It seems that money has disappeared’, stelde een Italiaanse bankier. Zo vindt elke blad een eigen invalshoek. Er is crisis, het consumentengedrag verandert en tijdschriften spelen daar op in, uiteraard. Als je wacht op officieel onderzoek is de crisis alweer voorbij. Dus laat je buik spreken en zet al je poriën open. Ik haal vier ‘crisistrends’ naar voren. 1) Er wordt meer lippenstift verkocht, vrouwen storten zich graag op betaalbare luxe. Zag je ook na 11 september (plus 11%) 2) Kort haar raakt in. Heeft de schijn van goedkoop zijn. 3) Lange rokken! Conformisme hoort bij welke crisis dan ook. En 4) Minder aankoop van deodorant en tandpasta. Kortom, de vrouwenblad-covermodellen in de maanden april en mei kun je nu al uittekenen. Kort koppie, lekkere vuurrode lippen, modieuze lange rok. En gelukkig kun je het model niet ruiken.

Op(?) de vensterbank
Een man zit op een vensterbank. Niets bijzonders. Toch wel. De stoelen op de achtergrond staan op hun kop. De fles links doet ook merkwaardig. Kijk naar de rechterfoto. Dezelfde plaat maar dan andersom. De man zit niet op de vensterbank, hij hangt. Dat valt niet zo gauw op wanneer je kort haar hebt, en een spijkerbroek.
Een hoogst intrigerende foto dus. En wat wil je soms nog meer?