AEX, Persoonlijk en IKEA

AEX 
Hoe hoog staat de AEX morgen om 15.00u? Op 210? Op 195? Even checken en dan naar de Society Shop. Ze hebben een mooie actie: de stand van de AEX is de prijs van een pak. Hoera, de beurs zakt! Staat goed, dat optiepak. Ooit gedaan bij Panorama toen het een paar dagen vroor: word nu abonnee, als er een Elfstedentocht komt, krijgt u uw geld terug – Rayonhoofden uitgesloten. Maar dat grapje viel in Sneek verkeerd. Of straks: hoeveel zetels haalt Wilders bij de verkiezingen? Twintig? Vijf en twintig? Evenzovele weken Revu voor maar 20 euro. Kan ook met Agnes of Femke (Marie Claire, Opzij, Esta) Aan het begin van de voetbalcompetitie: hoeveel punten heeft AZ bij de winterstop? Zoveel weken Voetbalinternational voor een scherp bedrag. In de week voor Ajax-Feyenoord: word nu of nooit abonnee. Wint Feyenoord? Rotterdammers geld terug. Wint Ajax? Inderdaad. Je geeft de kandidaat kopers/abonnees het gevoel dat er extra voordeel te halen is, zelfs meer dan de uitgever van het blad had ingeschat, zelfs meer dan eigenlijk verantwoord is. Misschien haalt Wilders wel vijf en dertig zetels, ha ha, tien extra Revu-weken verdiend! In de week na de verkiezingsdag: word nu abonnee op Vrij Nederland. Gedurende de kabinetsformatie, hoe lang deze ook gaat duren, uw blad voor de helft van de prijs.

Persoonlijk
Houdt het nou nooit op, met die personality-magazines? Nee, natuurlijk niet. Als je ze goed maakt, verkopen ze goed. Er zijn vier tijdschriften in ons taalgebied die vijf jaar geleden nog niet bestonden en nu elke keer bij verschijnen ruim boven de 100.000 exemplaren verkopen. Naast het blad Happinez, de Linda, deSonja, de Goedele.
Drixe9 personality-bladen. Het blad Goedele (op de cover: ‘kant en klaarkomen’) is in Nederland geflopt maar is, omgerekend, in Belgixeb groter dan de Linda in ons land. Je kunt er op wachten: de drie succesvolle dames krijgen dit jaar gezelschap. Waarbij het merkwaardig is dat het fenomeen ‘personality-blad’ in het buitenland nog haast niet bestaat. Overal zijn toch Linda’s, Matthijs-en, Marco’s? Overal is toch André Rieu? Hé, waar blijft de Rieu?

IKEA
Niet alleen Linda en Sonja personaliseren zich. Ook Sanne, Barbara, Kees, David, Marijke, Ali, Fineke, Fatima en JanWillem vinden zoiets leuk. Nou, dat kan! In korte tijd kreeg ik drie bladen toegestuurd met mijn naam groot erop, één blad heette zelfs Bldndktr. Het is financieel en technisch steeds haalbaarder om de naam van de abonnee op de cover te zetten. Over vijf jaar word je er gek van, nu is het nog leuk. Waar stond verleden week die lange rij van voor de winkel tot drie panden verder? Bij elke IKEA in Duitsland. Bij de ingang werd je gefotografeerd in een woonkamersetting en na een uurtje kon je de nieuwe IKEA-catalogus ophalen, met jouw foto groot op de omslag.Trotse Helmuth pontificaal op de cover! Maar je hoeft er niet voor naar het buitenland. Reis naar yourcover.nl of onthecover.nl. Je kiest een blad en je maakt een passende covertekst. Je vriendin op de cover van Playboy met de tekst Mooier dan Katja. Je moeder op de cover van Plus, en dan laten inlijsten. Je dochter op de cover van Yes. Hebberig cadeautje. Ik stond al gauw groot op de cover van SportWeek. Zelfgemaakte grote covertekst: Reunie oud-internationals. Flauw? Ja. Leuk? Ja. Zeker toen iemand vroeg: Is dat echt waar?