King and Queen, Plek

King and Queen
De een zijn dood is de ander zijn reportage over Michael Jackson. Waar dacht ik ‘s nachts om half twee aan toen de King of Pop dood bleek? Bekentenis: ik dacht aan bladenmaken. Eén minuutje zongen wat plichtplegingen door mijn hoofd (die drie kinderen, 50 jaar is wel jong, hoe heet dat liedje ook al weer, eenzaamheid), maar een minuut is maar zestig seconden, in de tweede minuut dacht ik al aan het blad People (Amerikaans gossipblad). En aan New York Magazine, aan Time, aan Newsweek en aan nog een handjevol tijdschriften. Wat te doen, als bladenmaker? Vooral niet creatief gaan doen! Echt groot nieuws verdraagt geen invalshoeken. Bij de dood van een top-celebrity is bladenmaken vooral: kop dicht en come on met die bak clichés. Prinses Diana, John Lennon, Elvis, welke Kennedy ook: 24 pagina’s foto’s, een soort essay en een prachtige foto op de cover. Geen covertekst, alleen geboortejaar en sterfjaar. ‘Nothing better than the dead of a celebrity’ is een bekende Amerikaanse coverwet (die ook voor ons land geldt). Time had pech. Op de dag van Jackson’s dood waren ze net uit, ze lagen in de winkel met een van hun wereldberoemde saaie covers (wat Obama van Roosevelt zou kunnen leren, of zoiets). Maar 24 uur later gooiden ze er een geweldige Jackson-special tegenaan. Ieder tijdschrift maakt deze weken een necrologisch collector’s item. Maar er was in Amerika een complicerende factor. Op de dag van Jackson’s overlijden, overleed ook Farrah Fawcett. Even geen clichés, riep de hoofdredacteur van het dagblad (Newsday, de 6e krant van Amerika). Zie hun krant van 26 juni 2009. Dezelfde krant, maar keus uit twee verschillende voorpagina’s.  De ene voorpagina van N brengt Michael Jackson groot, en klein, als inzetje, Farrah Fawcett. Op de andere voorpagina net andersom: Queen of Angels groot, King of Pop klein. (Bekende Amerikaanse coverwet: ‘Nothing better than the dead of two celebrity’s).

Plek
Natuurlijk is het logisch dat de advertentie van WC-eend in Libelle niet tussen de overheerlijke aspergerecepten staat. En natuurlijk staat die prachtige glimmende advertentie van L’Oreal zo ver mogelijk bij de reportage over huiduitslag, koortslippen en okseljeuk vandaan. We hadden ooit een grote reportage over ‘ongewenste’ kinderen. Nou, Durex wilde er wel bij adverteren! (Wat we weigerden). In goed overleg wordt de plek van een advertentie bepaald: voorin het blad, juist achterin, op een rechterpagina, precies naast dxe1t onderwerp, wel of niet naast de concurrent. Dat gaat meestal goed. Maar soms niet. Ook het weekblad Privé heeft deze week een bijlage over Michael Jackson. ‘Dossier Michael Jackson’. Alles komt aan de orde. Zijn vreselijke jeugd, het bedgedoe met kinderen, de draagmoeders van zijn eigen(?) kinderen, baby op zijn kop uit het raam laten hangen. In dezelfde Privé pal naast het begin van deze Jackson-special een paginagrote, serieuze advertentie van Jeugd en Gezin. Thema: ‘Vermoedt u kindermishandeling, ga naar: watkanikdoen.nl’. Wat Durex niet lukte, lukte Jeugd en Gezin wxe9l.