Gat
Je kunt hoelahoepend gaan vertellen over de 50’er jaren, je kunt ook zeggen: kom even mee naar de kiosk. Je koopt het blad Flow en je pakt magazine Daphne’s Diary (DD) mee. Flow stiefelt langzaam maar zeker naar een verkoop van 100.000 per keer, DD verkoopt met elk nummer 20% meer.
Dan doe je iets heel erg goed, in 2012.
DD en grote zus Flow laten zien wat de kracht van print is. Dat-het-print-is! Velletjes papier. Bouw dat dus uit. Doe iets met het papier van je tijdschrift, doe iets waar het www stikjaloers van wordt. Laat je velletjes ruiken, praten, glimmen, nog meer glimmen. Schiet kogelgaten in de crime special. Verhaal over cellulitus? Cover met net onder het logo een cellulitus-dij. Even voelen, verdomd, ruw. Borstenthema, hee wat heb ik nou in mijn hand? Culinaire special? De cover is eetbaar, ouwelpapier.
Allemaal leuk geroepen.
Maar wat elk blad morgen kan doen: papierdiversiteit. Stickertjes, ansichtkaarten, schrijfpapier, etiketten. Soms acht soorten papier in één blad: ruw, dun, dik, fluoriserend, glimglam, karton.
Flow is op veel manieren een antwoord op de onstuitbare digiontwikkelingen. Niet alleen met het overvolle papierpalet, ook inhoudelijk. Internet is today en tomorrow, dus vanzelfsprekend komt er dan ruimte voor yesterday. Voor toen. Toen we nog ansichtkaarten verstuurden, toen we nog uitkeken naar het Margriet Winterboek.
Belangrijkste kop in de zomer Flow: ‘Het Fijne Van Saai’. Dan ken je je doelgroep. En: ‘Een rokje naaien is een enorm mindful klusje’. Twee printbijlages springen er uit. Naast de 50’er jaren ansichtkaarten, ‘voor een meditatief moment’, een extra dikke leesbijlage. Geen lezeressenverhalen over kinky zomerseks, geen exclusieve Slaughter-thriller maar een good old Kasteelroman, met zinnetjes als ‘Mam, hij maakte mij het hof’.
Internet heeft een groot gat getrokken, waar nog veel meer nostalgie in kan. Nog veel meer soorten papier. Nog veel meer 1950-gezelligheid, kleurplaten en brocante knutselideeën.
Dus werd Daphne’s Diary gelanceerd, gemodelleerd naar doelgroepvrouw Daphne, 38 jaar schat ik zo en schort voor. In DD: velletje jampotlabels. Citaat: ‘Jammie jammie, jam van mammie’. Ook: twee Jugendstil boekenleggers. En de cursus ‘Kadoosjes maken’. Papier, papier, papier. Het blad DD is óók een succes, gemaakt aan de keukentafel ergens in ’t Gooi, met groentensoep en appelgebak binnen handbereik. Vormgeving álà Flow: friebel fröbel frabbel, hier een krul en daar een krabbel. En dan zonder getrut.
Er zullen nog veel meer papiervariaties komen. Daarnaast serviezen, de linnenkast zal zoals vroeger vol moeten en let op: komende maand gratis petticoat bij DD. Ongetwijfeld zeggen we over vijftig jaar: het begon allemaal met Flow. Zet er maar gerust ‘icoon’ voor. Flow dook toen met lef in het www-gat. Steeds meer tijdschriften gaan noodgedwongen digitaal of worden app.
Maar wat veel tijdschriften ook kunnen doen: meer tijdschrift worden.