Verkoopzonnetje

Ter duiding even Elco Brinkman: ‘En dan ga ik om klokslag 10 uur met een bos prei in m’n reet naar bed’. Patty Brard over Gerard Joling: ‘Wat een loeder, maar ik zal hem krijgen’. En hoera, eindelijk staat het zwart op wit: Gert Jakobs is het debiele broertje van René van der Gijp.

We zitten middenin weekblad Nieuwe Revu, middenin hun extra dikke zomernummer. Veel dikke pret, maar ook de zichtbare achilleshiel. Op honderd pagina s Nieuwe Revu slechts één betaalde advertentie. Jim Beam whiskey. Vrouwenblad Viva deze week: 100 pagina’s, één betaalde advertentie. Quest: 124 pagina’s, drie betaalde advertenties. In de boordevolle (leuke) zomer-Opzij: vier betaalde advertenties plus wat pagina’s met goede doelen- en boekenadvertenties. Vrij Nederland: 148 pagina’s, vier betaalde advertenties, waaronder een van het Humanistisch Verbond, dan weet je het wel, matsprijs.

Waarom adverteer je in een blad, op site of app? Om zoveel mogelijk kopers te bereiken. Waarom wordt er dan zo weinig geadverteerd tijdens de zomermaanden? In de zomer beleven tijdschriften een piekverkoop. Ik werkte met een marketingman die herhaaldelijk bijna kirrend zei: ‘Besef, in de zomermaanden staat het verkoopzonnetje hoog aan de hemel!’ Verkoopzonnetjes bij de tijdschriften terwijl adverteerders afnokken. Reden: de mensen doen in de zomer geen grote aankopen, ze zijn op vakantie, geloven het wel en pakken in september de draad weer op. Maar er worden wél tijdschriften gekocht in juli en augustus. En gelezen.

Wat wordt er gelezen? Als het maar dik en extra en dubbel en thematisch is. Hét verkopende woord van de tijdschriftenzomer is: Zomernummer. Mooi belovend woord, waar het woord dik bij hoort. Opzij: Extra Dik Zomernummer. Vrij Nederland: Extra Dik Zomernummer. Park: Speciale Zomereditie. Geen blad zonder ‘extra dik’. Niet alleen de woorden extra en dik horen erbij, de zomer schreeuwt ook om een thema. Een thema ‘staat dik’. Maar ja, hoeveel themanummers op seks hebben we al niet gemaakt? Zitten we ondertussen niet in het naspel? De kunst is daarom: bedenk themawoorden die tegen seks aan schurken. Woorden met de suggestie van: lees maar goed, geen zorgen, ook tussen de lakens en op een luchtbed komt aan de orde. Themanummer: Hartstocht. Themanummer: Ontrouw. Themanummer: Geheimen. Themanummer Schaamteloos (Opzij). 

Nieuwe Revu brengt deze week ook een extra dik zomernummer. Zo’n beetje het best verkochte nummer van het jaar. Gelukkig hanteert Nieuwe Revu consequent zijn eigen covervocabulaire. ‘Extra: Moddervet Zomernummer! Waar zijn de hardste feesten? Waar zijn de minste Duitsers? En waar de kleinste bikini’s?’ Veel hapklare zomersnacks en twee langere leesverhalen, over een vastgoedmiljonair, over een topmisdadiger.

Dieptepunt? De ongein van Maxim Hartman (13 jaar?): ‘Hoe versier je een Poolse vrouw? Door haar plat te stuken’. Hoogtepunt? Puntén. Leuke rubrieken. Eenheid in taalgebruik en vormgeving. En De Grote Nieuwe Revu Stranden Test. Tokkies en hipsters gaven een 8,5 aan winnaar Scheveningen.

Deze week: verkoopzonnetje. Lekker, tussen al die donkere wolken. Donkere wolk advertentiebezetting. Donkere wolk dalende verkoop. Gevolg: donkere wolk toekomst blad. Ik open mijn Jim Beam (zie je wel dat in juli adverteren helpt) en zeg, zonder cynisme: op nog veel moddervette zomernummers in veel komende jaren.