67 van de 132!
Hoeveel versnellingen heeft het blad AutoWeek, oplage 80.000, grootste in zijn (populaire) klasse? In ieder geval worden ze allemaal gebruikt. Winterbanden om en doorrammen, hoe slecht het tijdschriftenweer ook is, hoe heel slecht de mánnenbladenwereld er ook voor staat, wie niet waagt weet je wel, niet geschoten weet je wel. Gás! Er kwam een eigen YouTube-kanaal, online ondertussen 2 miljoen unieke bezoekers per jaar, er kwam een video-app voor tablets en ze kregen het blad GTO (voor supercars) weer aan de praat. De AutoRAI is wat zieltogend maar waarschijnlijk niet voor lang: grijpgraag AutoWeek heeft zich gemeld.
En vanaf vandaag: het nieuwe maandblad Classics.
Wat vaker gebeurt: er is in een tijdschrift een succesvolle rubriek, niet een maandje, niet een jaar maar vele jaren. Zo’n rubriek wringt zich tenslotte naar voren als kanshebber voor een eigen blad, ‘ik kan best op eigen benen staan’, ‘men lust wel pap van mij’. Zo zijn culinaire bladen ontstaan, zo zijn vrouwenbladen met anonieme getuigenissen ontstaan, stripalbums gestart, Oranje-bladen, voetbalbladen, populair wetenschappelijke bladen, opvoedbladen en modetrendgidsen met succes gelanceerd. Tuinbladen! Het blad AutoWeek heeft de toprubriek ‘Autoliefde roest niet’. Mooie naam. Oude classics worden in de zon gezet, met de trotse eigenaars/sleutelaars. Deze week good old Mini Cooper. Om in AutoWeek-jargon te blijven: eerst stadsrakker, later in strak maatpak van Bertone.
Tenslotte zei iemand: Autoliefde loopt al jaren, men lust er wel pap van, laten we er een eigen blad van maken. Rayonhoofd Advertenties was meteen enthousiast en barstte uit elkaar toen hij zijn eindresultaat optelde: het nieuwe blad Classics is 132 pagina’s dik, waarvan 67, zeven en zestig, advertentiepagina’s. De ene Volvo P1800E na de andere Triumph TR3A (met spaakwielen) is te koop, er is een bloeiende occasionhandel. Meteen maar even over een niet uit te roeien misverstand: in tegenstelling tot allerlei lezersonderzoeken boordevol political correcte antwoorden, blijkt elke keer: lezers en lezeressen van tijdschriften vinden advertenties léuk. Leuk! En zeker de lezers van special interest bladen. (Zachtjes zeggen): advertenties in special interestbladen worden soms beter gelezen dan redactiepagina’s. Lekker: tientallen pagina’s met fotootjes van classics. Zwijmeldezwijmel. Kijken of het al wat betaalbaar wordt. Hee, een Pontiac Firebird voor 3900 euro. Vraagprijs!
Het blad Classics is herkenbaar familie van AutoWeek, overal sijpelt het competitieve. Bij autobladen is het woord ‘Test’ heilig. Het beste coverwoord, dus: dubbeltest, triotest, multitest, rijtest, testdossier. In Classics worden ‘verre neven’ Alfa Romeo Alfasud en Volkswagen Scirocco vergeleken. Er worden proefritten gemaakt met drie ouwe knarren. De Porsche 911 bestaat al vijftig jaar, Classics haalt er elf naar voren. ‘Raad van elf’, waarom niet? Op zoek naar de ultieme 911. En natuurlijk komt ook de liéfde voor oldtimers aan de bak. Ed Stet (66) uit Schagen heeft dertig oldtimers, helemaal lijp van sleutelen. Op de dilemmavraag ‘vrouw of droomklassieker’ antwoordt hij helaas ‘vrouw’. Tsja Ed, zo kom je nooit op de cover.
Het uitvergroten van favoriete segmenten, daar is AutoWeek druk mee. Het blad GTO werd het luxe kwijlsegment. Het blad Classics voor de oldtimers-liefhebbers. En in het voorjaar: Fanmagazine. Paradijsvogels & hun auto, de auto waar ze al jaren knotsknettergek van zijn.
Analyseer je blad en stel vast ‘waar men wel pap van lust’. En maak een proefritje, in de vorm van bijlage, special, app, dubbelnummer of jaaruitgave.