Haast!
Opzij opzij opzij, zong Herman van Veen ooit. (Nee, slaat niet op VeenMedia die Opzij heeft overgenomen). Op het tijdschriftenredactie-afscheidsfeest, elke week overal, werd het lied professioneel geparafraseerd, en hartstochtelijk meegezongen.‘Online online online. We hebben ongelofelijke haast. Online online online, want wij zijn haast te laat. We hebben maar een paar minuten tijd. Online online’. En dan ook Hermans rennen, struikelen en weer doorgaan.
Met ongelofelijke haast zijn er tijdschriften-apps gemaakt, en na een tijdje gestaakt. Struikelend zijn er sites opgetuigd, tenslotte toch te duur. Rennend zijn er fora begonnen, maar je werd niet bezocht. We hebben nog maar een paar minuten, dus spring op de Hyves-schots, kick met Layar, snel naar wonderland digitaal.. Online online online!
Na een tijdje merk je als lezer: was zo gek nog niet, stapeltje papier in je handen. Na een tijdje merk je als uitgever: online, leuk voor de nazit bij congressen maar eerlijk gezegd te weinig bezoekers. Haast gehad, maar je was niet haast te laat, je was misschien te vroeg. Er stoppen tijdschriften, maar er sneuvelen veel meer i-initiatieven.
Bij Intermediair lukte het wel. Printuitgave verdween, nu alleen nog online: een jaarlijks miljoenenverlies werd omgezet in een jaarlijks plus.
Dat kan het Amerikaanse Newsweek niet zeggen. Online online online! Maar vanaf nu weer in print, als maandblad, ‘Newsmonth‘, en ook niet meer in de miljoenenoplage van weleer. Maar toch, paper, best lekker.
De Rabobank had ook haast. De klantuitgave Dichterbij ging geheel van print naar digitaal. Tot nu. Nu weer in print, de online-uitgave werd niet gelezen. In dat rijtje ook: Cultuurbewust.nl Magazine. Vanaf volgende maand weer terug naar print, twee keer 100.000 ex. per jaar. PulpdeLuxe Magazine: online begonnen, nu in print. Catawiki: online bekend geworden, hoogste tijd voor een magazine. Tijdschrift Products4Engineers, met nieuwe technische producten: nu weer in print. De i-Kampioen van de ANWB: gestopt, veel te weinig lezers.
Is dit een belangrijke trend? Onzin. Maar het leert wat relativeren, zeker op redactie-afscheidsfeestjes. Van online-blindstaren kun je blind worden.
Ook in dat kader: comebackwoman Elegance. De uitgeverij ging failliet en sleurde het blad mee. Maar lezeressen konden niet zonder. Er is van alles online, we weten het, ‘maar geef mij maar mijn Elegance‘. De oudste glossy van Nederland is terug, vier keer per jaar. Met de beproefde succesnummers ‘Eigenzinnige Vrouwen’, ‘Fashion Icons’ en ‘De Enige Echte Jaarhoroscoop’. De hoofdredactrice zegt: onze jaarhoroscoop klopt altijd, het is vanouds de meest betrouwbare. De hoofdredactrice zegt ook: ik ben Weegschaal. Dus snel naar Weegschaal, blz 146. ‘De Weegschaal is een van de tekens die het in 2014 flink voor de kiezen krijgt’. ‘Als de spanningen in het werk teveel oplopen, kan er iets drastisch gebeuren’. ‘Je beslist misschien: zo wil ik geen dag verder’.
Hoor ik Herman van Veen neuriën of zijn, hoera, álle horoscopen onbetrouwbaar?