100.000, Mies en Webcam

100.000
Afgelopen week begroette de musical The Sound of Music in de Efteling de 100.000ste bezoeker. Feestje, bloemen, op de foto. Maar was de bewuste vrouw ook xe9cht de 100.000ste? Natuurlijk niet. Ze was de 100.203ste of de 99.879ste. In ieder geval was ze wel het prototype van The Sound of Music-bezoeker. Wil je weten welke doelgroep een musical, een pretpark, een expositie of een tijdschrift eigenlijk voor ogen heeft? Let op de 100.000ste bezoeker, let op de 25.000ste abonnee! Daar wordt een foto van gemaakt en die foto komt in de krant. Je zit thuis, ziet die foto en je denkt: dat is net zo’n type als ik, wat ik al dacht, die musical is misschien ook wel wat voor mij. Een grote Surinaamse kickbokser  is nooit de 10.000ste bezoeker van Pretpark Slagharen. Een grijze grootmoeder, leunend op haar rollator, wordt nooit de 5000ste bezoeker van de Margriet Winter Fair. Voor Panorama stond ik een keer een uur op de uitkijk bij de kassa, ik mocht de 1000ste bezoeker van The Pano Beach Party een mand vol geschenken geven. Nee, die niet, teveel tattoes. Nee, die niet, studentikoos. Nee, die daar ook niet, neuspiercing en vrouw te blond. De 1000ste bezoeker van de geslaagde  Beach Party stond een week later blij verrast op de foto in het blad. Een Panorama-redacteur, 36 jaar,sportief, goed Tshirt, met leuke vrouw, had zich tenslotte op mijn verzoek bij de kassa gemeld.

Mies
Herman Kuiphof (89) stierf, geen tijdschrift doet er wat aan en dat is logisch. De gemiddelde lezer van welk blad ook, kent hem niet meer (De sportverslaggever Herman Kuiphof, al vóór Theo Reitsma! Wie is Theo Reitsma?) Voor vergetelheid hoef je geen 89 te worden. Ik discussieerde met een groep studenten over media vroeger en nu en hoorde mezelf antwoorden, na een vraag: ‘Nee, Mies Bouwman was geen zwemster, deed echt niet mee aan de Olympische Spelen’. En: ‘Ik meen het, neem van mij aan, Koos Postema was niet die televisiedokter’.

Webcam
Wat is een goede cover? ‘I know that a cover works when I look at it and I feel the urge to lick it’ (Kate White). Met uitspraken over covers mag je overdrijven, met de cover-zelf mxf3et het zelfs. De cover van je blad moet verleiden.Dus overdrijf je. Subtiele hints zijn niet aan de haastige kioskbezoeker besteed. Zie de tijdschriftenshop als xe9xe9n grote datingsite. Koop mij, pak me minstens op! Je haar ruikt lekkerder dan normaal, je lippenstift is wat zwaarder aangezet en vooruit, er kan nog wel een knoopje los, het mxf3et lukken deze week. Een goede cover is slim op versiertoer, weet waar de kopersdoelgroep gevoelig voor is. De Amerikaanse Esquire was verleden maand schoon uitverkocht. Op de cover was een touchscreen meegedrukt. Even touchen en op het schermpje zag je, een paar minuten lang, een nieuw model auto rijden.   Deze week werd het tijdschrift FLOW gelanceerd. Een vormgeeftechnisch cadeautje, aparte sfeer tot xf3p de cover, nog nooit zoveel soorten papier in één blad gezien. Het programmablad TotaalTV heeft deze weken op de cover een wereldprimeur. Hou je TotaalTV-cover onder de webcam en je ziet allerlei 3D-animaties en videofilmpjes.   De (te) brave cover komt geheel tot leven, en de achterkant ook! Natuurlijk is het hele handelingsproces zó ingewikkeld dat in heel Nederland slechts drie whizkids en elf losse kopers van TotaalTV het voor elkaar kregen. Maar er is verleid, met iets waar de kopersdoelgroep (jong) gevoelig voor is. Date gelukt, hoe dan ook.
I feel the urge to lick it.