Swaffelen, Bladenmaken en Prix de Coeuvre

Swaffelen
We kijken niet op een award meer of minder, deze weken. Nomineren en jureren is eindejaarsvermaak geworden. Welk woord wordt ‘Woord van het jaar 2008?’ Uitgeverij Van Dale maakte een selektie en zette honderd nieuwe woorden op rij. Een greep uit de shortlist: rokerskerk, swaffelen, Bosbank, bankendomino, paktaks. Het woord Bokito-proof won verleden jaar en versloeg de woorden comazuipen, lokhomo, opacriminaliteit, klimaatneutraal. Op het eerste gezicht lijkt 2007 een rijker nieuwewoordenjaar dan 2008. Elk jaar komen er ongeveer 3500 nieuwe woorden bij, en natuurlijk kom je die woorden niet meteen in een behoudend blad als Libelle tegen. Woorden die zeer op hun plaats zijn in het blad Bright (gehackt, cutting edge, codec) misstaan volledig in een massablad. In alles hou je, als bladenmaker, de ontwikkelingen van je lezer scherp op je netvlies, en scherp op je trommelvlies: welk woord behoort al tot je lezersvocabulaire, welk woord nog niet? Bepaalde sexterminologieen kunnen wel in Playboy of Cosmopolitan, moxe9ten daar zelfs, maar veroorzaken bij ‘ageless’ bladen als Plus of Zin een abonnee-opstand. Vrijwel elke sexscene kan beschreven worden, mits de juiste woordkeus gebruikt wordt. In massabladen werd het, in fiction, allang in warme verlaten plattelandsstallen met het mooiste schaap van de kudde gedaan, pas toen het een keer talentloos werd beschreven kwamen er opzeggingen. Er bestaat een waarschuwend memo uit 1958 waarin de directie van Nieuwe Revu de redxe1ctie van Nieuwe Revugebiedt dat bepaalde woorden niet gebruikt mogen worden. Uit de longlist van 55 woorden: ajakkes, verdorie, jxe9minxe9joosje, hemeltje lief. Dit soort memo’ s (mails) verstuur je nu niet meer, maar ze bestaan wxe9l, in gedachten. Het is zeer professioneel om af en toe je doelgroepwoordenlijst te finetunen. Alles van je doelgroep is in beweging, van broodbeleg tot woordkeus. Het woord ‘cool’? Ik kreeg het tot voor kort niet uit mijn bek. Maar ik beken, tegenwoordig mompel ik het af en toe, zxf3 dat alleen mijn zoontje het hoort. Jxe9minxe9joosje.

Nieuw 
‘Wat is bladenmaken? Liefdewerk nieuw papier’. Dit zinnetje wilde ik gewoon een keer schrijven.

Prix de Coeuvre
Welke tijdschriften zijn al jaren en jaren goed met covers? Eerst even: wat is een goede cover? Kort door de bocht: een goede cover verkoopt. Een goede cover geeft in de kiosk de doorslag. Een goede cover is dus wat anders dan een mooie cover. Story en Privxe9 maken heel vaak heel goede covers, maar esthetisch-prikkelend is anders. De cover van een gossipblad wordt nooit De Mooiste Cover Van Het Jaar – hoe professioneel er ook gewerkt wordt. Bij sommige bladen gaat ‘mooi’ en ‘goed’ en ‘verkopend’ wxe9l samen. En soms al heel lang. Dus bedenken we daar een prijs voor, eindejaarsvermaak weet je wel. Een oeuvre-prijs. De Prix de Coeuvre (cover,oeuvre). Een greep uit de nominaties: Quote, Hollands Diep, Duifke Lacht, Engelse Elle, Hide & Chic, Vanity Fair, Intermediair, New York Magazine. De echte jury moet nog in beraad. Appels met peren vergelijken? Meer dan dat. Appels met meloenen! Met lychees! Ook bladen uit het buitenland doen mee, anders wint de VPRO Gids elk jaar. Je wordt geen lid van de VPRO, je abonneert je op de wekelijkse cover.