Ijsvrij, Rage, Toprubriek

IJsvrij
Kijk rond in de kiosk en je ziet:alle maandbladen, en ook de meeste weekbladen:  ijsvrij. Tijdschriften zijn veroordeeld, omdat ze soms een maand van te voren gemaakt worden, tot een ander soort actualiteit. Wat doen we in week 4 met Obama?- daar heb je al een paar maandjes over na kunnen denken. En wat doen we begin mei met Obama, als zijn eerste 100 dagen er op zitten? Tijdschriften kunnen wxe9l van alles met de kredietcrisis, daar zit nog geen dooi in. Dus in de nieuwste Cosmopolitan: Grote Budget Special, boordevol betaalbare ideexebn. Dus in de nieuwste Viva: Spoedcursus afdingen. Dus in de nieuwste 101 Woonideexebn: Rijk wonen voor een prikkie, een huis vol marktplaatsvondsten. Ook Grazia deed al zoiets. Waar blijft V&D, met zijn halve prijzen weken? Het woord Gratis wordt het populairste woord van 2009. De echte Hollanders verkneukelen zich al. Waar blijft C&A, met De Gratis Weken? (Bij besteding van 100euro: gratis wanten, gratis schaatsmuts of iets anders wat veel duurder lijkt dan het is). Panorama gaat de Gratis Panorama maken. ‘Dit is allemaal gratis in Nederland’ (bijwonen tv-opnames, meeliften, bepaalde telefoonnummers, receptiebezoek, nachtje cel, postorder-aankopen na gebruik weer feilloos herpakken). Het ordinaire woord ‘uitverkoop’ paste toch al niet zo bij De Bijenkorf. Dus werden, tijdens de vorige kredietcrisis, in de tachtiger jaren, de Dolle Dwaze Dagen bedacht. De Dam is nog steeds elk jaar te klein, voor dit geweldige uitverkoopfeest. De kredietcrisis zal ook nu wonderschone creatieve ideexebn baren. En dat is dan weer een opvallend.

Rage
Twee dezelfde bladen, twee verschillende namen! Het Amerikaanse blad People, het grootste gossipblad ter wereld, bracht verleden week een Country Special uit. In het grootste gedeelte van het land heet de Special gewoon People met de toevoeging: Country Special. Maar In de typische countrygebieden van de USA heet de special Country, from the editors of People. Hoe de naam ook is, de inhoud en de coverteksten zijn volstrekt identiek. Het covermodel is een in Amerika bekende countryzangeres. In sommige gebieden heeft het woord Country kennenlijk meer impact dan het woord People. Het is het begin van een rage. Ook in de Amerikaanse shops: het blad Diet 2009 en het blad My Weight Loss. Precies dezelfde bladen qua inhoud en qua cover. Alleen de naam van het blad verschilt. Je wilt geen dieet, voor de zoveelste keer, maar je wilt wel een paar pondjes minder? Dan ga je voor My Weight Loss. Obama’s Yes, you can staat trouwens bij beide bladen als logo-toevoeging.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toprubriek
Hoe kom je aan een nieuwe goede rubriek? Ik was op een feest en praatte door met Jeroen, een money-whizzkid. Hij heeft een effectenkantoor, was al jong well to do. Maar de kredietcrisis trof ook zijn bedrijf. Jeroen zei: ‘Maar privé heb ik in 2008 een rendement van 23% gehaald’. Kijk, dan praat je door. Hij vertelde me wat hij soms deed. Inderdaad, in een uur tijd soms twee keer dezelfde aandelen verhandelen. Soms iets kopen en meteen de helft weer als goud wegdoen. Ook ‘s nachts achter de computer en de Japanse beurs bestoken. Wie doet zoiets? Jeroen! Jeroen plus 23%. Zó kom je dus aan een goede nieuwe rubriek. Geef Jeroen 1000 euro en laat hem op de tijdschriftensite én wekelijks in je blad vertellen wat hij er mee heeft gedaan, en hoe de stand is. Spreek af dat hij dat, wat er ook gebeurt, een jaar volhoudt. Een toprubriek. Jeroen zit in 2009 al weer op 12%. (Mailde hij me afgelopen nacht om 3.12 u).