Koffertje, Obama, Sponsored By

Koffertje
Dit wordt het jaar van ‘Twee voor de prijs van xe9xe9n’, meer dan ooit het jaar van de tijdschriftpakketten. Panorama, Revu en Aktueel gesealed in één pakket. Libelle en Margriet bij elkaar in xe9xe9n pakket. Dik en veel en dus: kxe1ssa! Kwaliteit is een mooi ding, houden zo, maar vlak in recessie-Holland kwantiteit niet uit. Af en toe staat er op de cover van een dikke VtWonen: 1 kilo Vt. Binnenkort op de cover van een glossy: Deze maand: Record Aantal Pagina’s! Exe9n keer per jaar op de cover van Viva: De Dikste Viva Van Het Jaar. Kan elk blad trouwens zeggen, xe9xe9n nummer is altijd ‘de dikste van het jaar’ – hoe dun je ook bent. Wat ook kan: twee exemplaren van hetzelfde blad van dezelfde maand in een pakket, voor xe9xe9n prijs. Gedaan: twee dezelfde LINDA‘s voor de prijs van één. Eén voor jezelf, één voor je vriendin. De best verkopende pakketten zijn pakketten met zielsverwante bladen. Een pakket Elegance/Story zal slecht verkopen, moet je ook niet willen, de bladen vechten elkaar het bed uit. Een Elegance-lezeres wil nog niet dóód gevonden worden met een Story. Zou trouwens een prachtig zielsverwant pakket zijn: én Story én Privxé én Weekend én Party bij elkaar. De die-hard gossiplezers lusten er wel pap van, lekker. Vier keer lezen dat Wendy zwanger is. (Uniek Gossip Kwartet! Alles waar!) Over kwantiteit gesproken, deze week overal te koop: 9 dikke tijdschriften voor maar 7,50 euro (normale prijs 42,75 euro). Een kingsize Feel Good Pakket. Happinez, Opzij, Mind, AvantGarde, noem maar op, zelfs Ode doet mee. (Het nummer van mei 2008). Drié kilo tijdschriftenpapier bij elkaar. Wie breekt de komende zomer dit record? Voordelige vakantie: twaalf luchtige strandbladen in cool meeneem-koffertje.

Obama
Op 20 januari 2009 niets over Obama schrijven? Dus: Maak van je eigen foto een Obama-poster, gexefnspireerd op Shepard Fairey’s nu al iconic poster. In Amerika zijn er al zo’n zesduizend aangemaakt. Zie Obamicon.me. Zelfs die gereformeerde Calvijn deed het, voor de cover van CALVIJN!.

Sponsored by 
Nieuws: voor het eerst in de geschiedenis van de krant een advertentie op de voorpagina van The New York Times. Inderdaad, de beroemdste krant van de wereld is noodlijdend. Tot nu toe was het een absoluut taboe, de voorpagina was 100% voor de journalisten. ‘Deze advertentieplek heeft een hoog bereik’, zei de chief-advertising van de krant plechtig. Yes sir, en vanavond wordt het donker. Op tijdschriftencovers staat nooit een advertentie. Maar je kunt er op wachten, de recessie is nog maar net begonnen. Het kunsttijdschrift Tableau had jarenlang de ene mooie cover na de andere, elke maand weer. En die ene mooie cover na de andere was …een advertentie. Een mooie Goya op de cover, van een galerie, en nog driedubbel voor betaald ook! Drie visioenen: 1) ‘n scherp geklede vrouw op de cover van het blad JAN met de mededeling, klein: sponsored by De Bijenkorf. 2) ‘n hoogzwangere vrouw op de cover van Ouders van Nu, bij een lonkende wieg, klein: sponsored by Prénatal. En Playboy, natuurlijk Playboy. 3) Twaalf pagina’s bekend naakt, powered by Chloé. De tijdens de fotosessie gebruikte Chloé-geur is gloednieuw. Even in Playboy op de rug van de Bekende Nederlandse krabben, heel teder, op de aangegeven plek, en je ruikt de Secret Algarve – naast alles wat je al ziet. Is technisch mogelijk. Heb je eigenlijk geen recessie voor nodig.