Aktueel, Laatste Nummer en 2010?

Aktueel
Hoe lang kun je vrij worstelen met de naam van een titel? Ooit (vanaf 1978) had je het blad Rits. De naam zei het al: alles kits achter de… De tijden veranderden, ook vroeger al, dus het blad Rits werd vanaf 1982 Aktueel genoemd. Niet aktueel, een bredere formule, minder tepels en trots op de geuzennaam “kappersblad”. Koop Aktueel, geknipt voor u. In 2006 veranderde de naam Aktueel in AktueelSportief. In 2008 veranderde AktueelSportief inAktueelPrimo, met af en toe een AktueelMan als speciale uitgave. Sportief, Primo, Man – als er maar Aktueel voor staat. Nu is het 2009 en het titelworstelen gaat door. Het weekblad AktueelPrimo is al weer verdwenen en heeft zich opgesplitst in het mxe1xe1ndblad AktueelMan en het wxe9xe9kblad Primo. Primo afficheert zich als glossy familieblad. Maar het glossy familieblad is niet glossy en richt zich met alle coveritems niet op familie maar alleen op vrouwen: Doutzen Kroes, Cameron Diaz, Maxima, Gwyneth Paltrow, Isa Hoes. AktueelMan is mooier vormgegeven dan de Aktueel-met-wat-voor-toevoeging-ook, maar dan kom je de Rits-strip Rooie Oortjes weer tegen, een strip waarin steevast op het derde of op het vierde plaatje de jongens en de meisjes – en soms de dieren – op elkaar gaan liggen. Veel formuleverwarring. Het vrij worstelen zal dus nog wel even doorgaan. Luctor et Emergo, om het positief te houden. Hoe heet Aktueel volgend jaar?

Laatste nummer
Nieuw verschijnsel in tijdschriftenland: een brainstorm over de inhoud van het laatste nummer, want je blad wordt opgeheven. Bij sommige bladen weet je al bij de lancering: dit is een langgerekte zelfmoordpoging, er is iemand die geld teveel heeft. Andere kwakkelende bladen houden het toch nog jarenlang vol. Jaar in, jaar uit hoor je daar: volgend jaar wordt het beter! Maar volgend jaar, in 2010, is er ook nog recessie, geen marketingman die dat kan wegpowerpointen. Dus: stoppen! Meestal is er dan  voor de redactie nog ruimte om één nummer te maken, en natuurlijk wordt dat dan een themanummer. Het laatste nummer van het filmblad heet: The End, met een portfolio van slotscxe8nes. Het laatste nummer van het voetbalblad is ook een special: alles over blessuretijd, doelpunten, tijdrektrucs, lullige ritmeverstorende wissels. De laatste editie van het blad over relaties had als thema: afscheid. Zonde trouwens, om dat voor het slotnummer te bewaren. Het laatste vrouwenblad ging helemaal over de laatste keer… dat je hem zag, dat je huilde, dat je met hem sliep, dat je ontslag nam. Het sportblad had een geweldige bijlage: de beroemdste finishfoto’s en incidenten. En het laatste culinaire blad barstte van de toetjes. Deze maand ligt het laatste nummer van GTO, een glossy blad over chique auto’s, in de winkel. De recessie treft ook de Ferrari’s en de Jaguars.  GTO heeft een sobere cover met een felrode knop in het midden: Code Rood. Dé uitdrukking in de racewereld wanneer de strijd gestaakt wordt. In het blad ook allerlei creatieve ideexebn. Over laatste races, sluitingen, onderbrekingen, faillissementen. En ook een geweldig – niet haalbaar -doorstartidee! Laatste nummers van tijdschriften zijn meestal niet de slechtste. De redactie haalt, voor het galgemaal, met alle middelen nog één keer uit. Hartstikke leuk om voor een laatste nummer te brainstormen!

2010?
Twee keer Men’s Health. De cover van april 2008 en de cover van een jaar later, van nu, april 2009. Twee keer heel groot: Loos je vet. En twee keer heel groot: Je Beste Lente Ooit. Wat duidelijk is: de cover van april 2008 was de best verkochte cover van het jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

En dat moet een jaar later herhaald worden. Of het lukt? Even de aprilcover van 2010 afwachten.