Gebakjesblad, Good en Oude Idee

Gebakjesblad
Libelle bestaat dit jaar 75 jaar. Reken even terug. Het grootste vrouwenblad van Nederland werd bedacht en gelanceerd in crisistijd, in de dertiger jaren.Margriet volgde een paar jaar later. Een Amerikaanse bladenmaker zei verleden week: ‘In bad times women eat chocolate and magazines’.
Nóg een bonbon, nóg een lekker blad. Dream on, met je glossy, buiten is het guur. Recessie of niet, dreigende werkloosheid of niet, op de aprilcover van glossy Elle: Tassen & Schoenen Special! Interview met Dolce & Gabbana! Bovendien het onderwerp: Weg met nep! Namaak is nu echt passé. Meer dan ooit moet je je realiseren wat voor soort tijdschrift je bent, om welke reden mensen je kopen. De glossy bladen zijn de gebakjes van de kiosk, snoep de ellende maar weg met Beau Monde, Elle, Glossy, Vogue – alsof het chocola is. Op de huidige cover van Belegger.magazine: Van Recessie Naar Depressie. En ook: Crisis Special. En ook: interview met onheilsprofeet Willem Middelkoop. En ook nog: De Depressie Portefeuille en Richard Krajicek die bekent, en liegt: ‘Geen laptop dit jaar’. Vakbladen en in geld gespecialiseerde bladen weten óók waarom ze gekocht worden, ze zijn het bruinbrood van de kiosk – serieus, informatie, kennis, voorlichting. Tussen Belegger.magazine en Elle, tussen bruinbrood en gebak, ligt een complete wereld aan bladen. Waar sta je als tijdschrift, op die curve? Vrouwenbladen die de laatste maanden woorden als ‘budget’ en ‘recessie’ groot opspeelden, verkochten onder verwachting. Je wilt geen bruinbrood op de cover van je gebakjesblad.

Good
Het Engelse blad Good ‘for people who give a damn’ kiest constant voor een afwijkende aanpak. Deze keer: een recessie-uitgave op een 80% kleiner formaat.’Now 80% less’. Eenmalig, dus op alle manieren uniek.

Oud idee
Lang geleden liep ik ‘s nachts de kroeg uit, met een paar collega’s, ‘s nachts om half drie. We hadden een geniaal idee bedacht en konden de ochtend haast niet afwachten. We werkten bij de grootste tijdschriftenuitgeverij van Nederland. Wat nog zo is: je koopt een tijdschrift en eigenlijk interesseert de helft van de inhoud je niet echt. Een paar artikelen slurp je op, de rest is leuke, goed bedoelde vulling. Stel: je bent écht gexefnteresseerd in drie onderwerpen. 1. Schaakpartijen die door een dameoffer beslist worden. 2. Handgeschreven brieven van Gerard Reve, 3. Gispen. We dachten, toen om half drie, waarbij ons alcoholpromillage elke tegenwerping honend van tafel veegde: uit al die recentelijk verschenen tijdschriften sturen wij de liefhebber van Gispen alle nieuw verschenen gekopieerde Gispenverhalen toe. Nou, daar zou de Gispenfan ongetwijfeld fiks voor willen dokken. Proost! Een paar ochtenden later bleken er toch wel erg veel praktische problemen. Maar nu; ook hiér maakt het wonder internet van alles mogelijk. De tijdschriftenzoekmachine Bladvinder.nl is gelanceerd. Niet door een grote tijdschriftenuitgeverij, en niet door mij. Geef je favoriete onderwerp aan en je ontvangt een mail als een tijdschrift over jouw onderwerp heeft gepubliceerd. De volgende stap is dat je je favoriete artikelen door Bladvinder.nl gemaild krijgt. Dat had je dus in de kroeg kunnen bedenken.