Joling en Sint

Joling
Het gaat maar door. Bekende Nederlander Willy Wortel heeft nu ook een eigen blad, met maat Lampje aan zijn zijde. Bekende Nederlanders Jip en Janneke volgen binnenkort. Bekende violiste Janine Jansen lanceerde verleden week de glossy Janine. (Veel glim. Los zand. Van Kluun tot Sting. Chantal Jansen zou zeggen, met het blad in handen: wat kan die Janine Jansen geweldig vioolspelen.)
En nu lees ik: ‘Gerard Joling denkt na over een eigen blad’.
Stilte.
Beste Gerard, ga even zitten en luister, met de volgende acht regels verdien je geld. Waarom zijn sommige personalitybladen een succes en halen anderen nauwelijks één uitgave? Waarom is de Linda een succes, en in België de Goedele ook? Denk de naam Linda weg en kijk naar de inhoud van het blad. Aan zo’n soort tijdschrift was op dat moment, en nu nog, behoefte: opvallende onderwerpen (‘Geen zin? Dan maak je maar zin!’) in een schitterend jasje. Denk de naam Goedele weg en kijk naar de inhoud. Die onderwerpen (‘Als een vrouw nee zegt, is het voorspel begonnen.’) vind je in niet één ander Belgisch blad. Denk de naam Felderhof weg en je houdt een blad met een duidelijke sfeerformule over. Hetzelfde geldt voor de Maarten en de Sonja. Een succesvol personalityblad is meer dan een bekende naam. De naam helpt het blad op weg, maar al gauw moet de inhoud, de karakteristieke inhoud, het zelf doen. Is er een karakteristiek gat in de markt waar de naam Joling voor staat? Nee dus. Een Panorama vol comeback-kids? Hmm. Het gezondheidsblad Santé met een special over flatulentie? Misschien, maar dan samen met Gordon. Gordon! Of je nu van Gordon houdt of niet, hij is uitgesproken dus erg geschikt voor een personalityblad. Denk de naam Gordon weg en er blijft een shocking, relnichterig gieren-van-het-lachen-magazine over. Gordon zou meteen zeggen: gat in de markt, me reet, stop Willy Wortel er maar in. Gieren, dus.

Sint
Nu we toch bezig zijn: de bekendste Bekende Nederlander heeft natuurlijk ook een eigen blad. De SINT. Ook hier: denk de naam SINT weg en wat hou je over? Drie journalisten die ‘s nachts in de kroeg wat verzonnen en het ‘s ochtends niet weggooiden. Wel geinig, Bekende Nederlander, Sint, iedereen kent hem. Braakhekke test pepernoten. De beste schoorstenen van Nederland! Exclusief interview met de Hoofdpiet. Anky van Grunsven over het paard van Sinterklaas. Ik las het blad en dacht voortdurend: o jee, nu komt er een verhaal geheel op rijm. Voor een keer wil ik best in SINT geloven; op 4 december lopen er nog heel wat desperado s door het winkelcentrum. Maar beloof: in januari niet ‘s nachts gaan doorlullen over het blad Paashaas.