Stoppen, Junk
Stoppen
Voor je het weet heb je een of twee Rintje Ritsmax92s in je blad: een rubriek of een serie die te lang doorloopt. Want hoe gaan die dingen? De columniste was spannend als single maar sinds haar geinige trouwerij, een jaar geleden in Las Vegas, is ze voorspelbaar geworden. De Bekende Nederlander verzorgt nog steeds die eetrubriek achter in het blad, terwijl hij op televisie allang zijn A-status verloren heeft. De striptekenaar blijkt eigenlijk maar één weerkerend thema te hebben, en dat gaat na drie verzamelalbums opvallen.
Dus: op tijd stoppen.
Maar soms stop je te vroeg met een rubriek. Playboy had de rubriek ‘Blootgeven’: een zeer naakte vrouw vertelde zeer expliciet over haar seksleven (met dat naakte lichaam). Na een maandje of twintig denk je als bladenmaker: nu weer eens wat anders, aankleden en wegwezen. Om kort te gaan: na drie maanden was de rubriek ‘Blootgeven’ terug. Teleurgestelde lezers twitterden massaal de rubriek het blad weer in. Volkskrant Magazine had de wonderschone serie ‘Van twee kanten’, een stel vertelde los van elkaar hoe ze elkaar hadden ontmoet; en over de tijd daarna. Na een paar jaar denk je: die vorm heb ik nu wel gezien, stoppen. Drie maanden later stond ‘Van twee kanten’ er weer in. In Cosmopolitan is de gestopte rubriek ‘Aan de leugendetector’, na veel protesten van het legioen, sinds kort weer terug. Een Bekende Nederlander gaat aan een echte leugendetector en krijgt de bekende Cosmo-vragen over vreemdgaan en over vreemdgaan. De rubriek begon ooit in de Russische Cosmo (KGB-kwaliteit!), waar anders, en werd een wereldsucces. De Hollandse leugendetector kan Beau van Erven Dorens op geen enkele leugen betrappen. De lik-me-reet-eerlijkheid van Beau zorgt voor een saaie aflevering. Maar geen nood, voorlopig gaat de detector niet nog een keer op off.
Junk
Augmented reality. Oftewel: toegevoegde realiteit. De digitechniek staat voor niets en daar kunnen alerte tijdschriftenmakers van profiteren. Op de Amerikaanse december-Esquire zit een sticker. Houd de cover met de sticker voor je webcam en het covermodel komt op je laptop in beweging, verkleedt zich zelfs, alsof er een video wordt afgespeeld. Zo simpel is het niet, maar simpeler is het niet uit te leggen. David Granger, de Amerikaanse editor-in-chief van Esquire, zei: ‘It’s a gimmick, but we’re an entertainment medium’.
David zei ook dat ze de eerste ter wereld waren met zo’n cover-extra. Not true, David. In Amerika deed het blad COLORS al zoiets en in Nederland had omroepblad TVTotaal een soortgelijke actie. Augmented wordt in ieder geval steeds meer reality. De cover van een tijdschrift is een aandachtjunk. Gouden tijden! Er is een overdosis techniek op komst.