Grenzen, Vissen, Weduwe, VPRO

Grenzen
Beste politicus van het jaar, mooiste woord van het jaar (Belchinees!), doelpunt van het jaar. Dus ook: de mooiste cover van het jaar 2009. En eerst natuurlijk nomineren; we kennen onze publiciteitstrucs. Zie de afbeeldingen van de zes genomineerde ‘mooiste’ covers. Eerst even de vraag: wat is een mooie cover? Plechtig gezegd: binnen de grenzen van de tijdschriftformule is een esthetische topprestatie geleverd. Wat voor de cover van formule-Story geweldig is, en professioneel, misstaat volledig op een cover van formule-Vrij Nederland. De afgebeelde cover van formule-De Groene Amsterdammer balanceert prachtig, maar zet dezelfde introverte ballonnen op de wekelijkse adhd-cover van Grazia en het wordt niks. En het cover-testosteron van formule-Panorama kan alleen daar.

Vissen
De mooiste cover hoeft niet de best verkópende cover te zijn. Terwijl je de cover daar wel voor maakt. Neem een willekeurig blad. Nee, neem Margriet. Er zijn in Nederland zo’n 200.000 vrouwen bereid om in de kiosk een Margriet te kopen. Die 200.000, de hele visvijver vol, moet je proberen te verleiden. De ene week worden er 80.000 vissen gevangen, de andere week zo’n 130.000. De cover, het lekker gemaakte aas, speelt daar een belangrijke rol in. Zet vanaf eind oktober het woord ‘kerst’ op de cover en het is bal. Zet wanneer dan ook het woord ‘feestnummer’ op de cover en het is slingers aan de wand. Plaats het woord ‘gratis’ ergens duidelijk zichtbaar en je beleeft een coverrun, alle 200.000 potentiële kopers die die week in het land zijn, slaan toe. Het woord ‘gratis’ is voor Hollanders uitgevonden. Zet de kreet: ‘Deze week voor één euro’ op de cover, over de hele breedte, van coast to coast, en esthetiek doet niet meer terzake. Blind storten de vissen zich op het euro-aas.
Trouwens: zet niéts op de cover en je verkoopt tóch nog 60.000 Margrieten. Er is een basisvoorraad koopsters, de hardcore fans kopen op het logo. Het zijn geen losse kopers, het zijn abonnees die elke week je blad los kopen.

Weduwe
De Groene Amsterdammer won niet.Over het beeld(ballonnen) moet je even nadenken, maar dat heeft de gemiddelde Groene-lezer wel vaker gedaan. Libelle won ook niet, alhoewel de oude dame (75) nog steeds sprankelt en dat vaak ook met de cover laat zien.De abonnees kregen déze cover te zien, in de losse verkoop hing er een agressieve flap om heen, met actieteksten. Het was feest en op feestgewoel komen mensen af, er wordt vast getrakteerd. Het blad Liter, christelijk literair tijdschrift, had een themanummer over de fantasie van de lezer.Het cover-idee is functioneel, het laat e.e.a. aan lezers’ fantasie over. De weggevallen letters stonden aan de achterkant van het blad, op de backcover. Het blad Liter had zo maar kunnen winnen. Maar won niet.Revu ook niet, maar een nominatie voor een losse verkoop-massablad als Privé, Panorama, Primo of Revu is al een soort hoofdprijs. Volkskrant magazineheeft vaak gewonnen, zonder losse verkoopgehijg kan er elke week een cover gemaakt worden, met vaak geweldige fotografie.Joop Schafthuizen, weduwe Reve, treurig herfstbos, jas twee maten te groot geworden. Elke verdere tekst overbodig.

VPRO
VPROgids maakte de mooiste cover van 2009. Over esthetisch geheel gesproken! In de week van de Gouden Kalveren bracht VPROgids een reportage over de ‘diva’s van morgen’, het talent van morgen. Kalverenpootjes met gouden hoefjes, in die week was de visualisatie meteen duidelijk. Het woord diva’s staat precies op de goede plaats. Kleuren goed, alles goed. Zoals zo vaak bij VPROgids.Waarschijnlijk reiken we binnenkort de Prix de Coeuvre uit, de internationale oeuvre prijs voor jarenlang mooie covers maken. We kennen onze publiciteitstrucs, dus eerst maar eens nomineren. Een greep: Amerikaanse Esquire, New York magazine, Quote, Sports Illustrated, VPROgids.