Special

Special
Eva Jinek en Bram. Jack de Vries. En trouwens, Mark van Bommel is de schoonzoon van zijn baas Van Marwijk. Privé en Story kunnen weer een paar weken vooruit. Maar élk tijdschrift pakt een stukje van de aangeboden taart. De gossippers met de slagroomspuit in de hand, elke week van taartbodem tot kers en de chocolaatjes, andere bladen met een serieuze reportage die bij hun formule past. Van hot news moeten de meeste tijdschriften het niet hebben, ze zijn al een tijdje geleden gedrukt, dus bedenken redacties een tijdlozer idee bij dat wat rondzingt. ‘Relaties op het werk’-mere à boire. Met je vrouwelijke baas. Zó bleef het geheim. Zó bleef het niet geheim. De tien Gouden Regels. Hoe léuk het is! Wat collega’s uit jaloezie deden. Hoe het begon. De shit van het einde. En toen bleek: ze deed het met twée collega’s. ‘Ik was stagiaire en dacht: het hoort er bij’. Waar, wanneer, hoe. Het bureau van de chef als bezemkast. Exen, aanstaande exen. Opgeluchte exen. Wat is adrenaline precies? De ontslagverhalen. Burgemeester en wethouder. Directeur basisschool&leesmoeder. Staatssecretaris en kamerbode. De Serieuze Grote Enquxeate. Wat ik maar wil zeggen: waar blijft de Special?

WK
Er zijn plotselinge kleine hypes, er zijn voorspelbare grote hypes. Het WK-voetbal. Ook hier: elk blad publiceert zoals het gebekt is, elk blad pakt zijn eigen stukje van de taart. De kinderen van de Oranje spelers (Ouders van Nu). De vaders van de spelers (Panorama). De vrouwen van de spelers (Libelle en Margriet voorop). De voetbalvrouwen (Cosmo). De trainers van de spelers toen ze nog pupil waren. Zuidafrikaanse gerechten (Delicious). De woonkamers van… (VtWonen). Elsevier heeft de special ‘Ons Zuid-Afrika’. En niet te vergeten: de zwembroekjes van de spelers! Met de speler er in. Vanity Fair heeft deze maand de wereldvoetbaltop in zwemshort in het blad, en de fysieke top op de cover: Drogba en Ronaldo. Ook daar is over nagedacht. Hoe hot het WK ook is, je wilt Robben en Ooijer niet in zwembroek zien. Zelfs Messi niet.

DWDD
Een van de leukste tijdschriften is het televisieprogramma De Wereld Draait Door. Als er al tijdschriftwetten zijn, DWDD voldoet er aan. Een strakke sandwichformule, vinger aan de tijdgeest, af en toe een special. En vooral: rubrieken. Een beetje tijdschrift heeft drie, vier rubrieken die je blad smoel geven, en min of meer op dezelfde plek staan. De strip dáar, die column achterin en de fotorubriek kun je altijd voorin verwachten. DWDD heeft een paar toprubrieken die ook nog complementair zijn: Tafeldames en -heren, Nico Dijkshoorn, een minuutje muziek, de tv draait door, Jakhalzen, Fokke & Sukke. Bepalende uitstraling: HKH Matthijs (zoals Jort Kelder zegt). DWDD bestaat vijf jaar, dus logisch dat je van dat leuke tijdschrift op televisie een leuk tijdschrift voor de kiosk maakt: de VARAgids Special DWDD (The very best of vijf jaar). Veel achter de schermen zoals het in een jubileumnummer hoort: de kleding van Matthijs, repetitiefoto’s, foto van het hele redactieteam, dé vrouw achter de schermen, quotes, doorbraken na een optreden in DWDD en een cultureel overzicht van de laatste vijf jaar.
Laatst vroeg iemand aan mij wat ik van Rob Trip vond. Rob Trip? Je weet wel, die nieuwe nieuwslezer, 20.00, Ik moest bekennen dat ik hem nog nauwelijks had gezien. Wanneer gaat DWDD met zomerstop?