Klakkeloos, Claudia en foto’s

Het achtste gebod van de bladenmaker luidt: Gij zult stelen.

Dus kreeg iedereen van de redactie aan de vooravond van de zomervakantie 25 euro. Opdracht: als je in het buitenland een leuk, interessant of opvallend tijdschrift ziet: aanschaffen! En begin oktober plenair de internationale bladenbespreking, met de Elsevier van Peru en de Story van Madagaskar. Liever nog: met tijdschriften die je hier helemaal nooit ziet. Het Franse filmblad Pilote kwam op tafel, en het Italiaanse hooliganblad Fan’s Magazine.
De vraag was vooral: wat kunnen we er uit overnemen? Een uitklapcover-idee, een column-idee, een foto-invalshoek?

Klakkeloos
Over de hele wereld wordt op redacties gebrainstormd, over de hele wereld krijgen duizenden mensen mooie ideeën. Zonde om die niet te gebruiken, naast alles wat je zelf bedenkt. De bladenmakerskunst is: op een redactie in Brazilië is een geweldig wiel uitgevonden, hoe krijgen we het in mijn blad aan het rollen? Een idee overnemen lijkt makkelijk, maar klakkeloos kan bijna nooit. Daar is het vaak een té goed idee voor; te goed afgestemd op smaak en omstandigheden van de lokale doelgroep. Nooit kun je een idee een-op-een overnemen. Er moet gekneed worden, er moet gevijld worden, net zo lang tot de Afrikaanse vondst naadloos in je Hollandse aardappelformule past.

Leuk: in het zomernummer van het Franse filmblad Pilote is geen foto te zien, ook geen enkele filmfoto. Alleen maar illustraties, het héle nummer is getekend. Op de cover: een getekende Marilyn Monroe op dat getekende hete lucht rooster, met een getekende Snoopy liggend op de grond als kwijlende gluurder (een fóto van een Snoopy was wel zo spits geweest). Alleen maar illustraties, dat kan elk blad een keer doen.
Fascinerend: al weer nummer 217 van het Italiaanse blad Fan’s Magazine, 96 pagina’s dik, alleen maar foto’s van tribunes met voetbalfans. Vier keer per jaar stampvol, per club geordend. Vuurwerk, vuisten omhoog, rook, rellen, charges, spandoeken. Ongeveer 400 dezelfde foto’s. Je zou zeggen: doe zoiets op een site. Doen ze ook, met yell en zang. Kan elke Panorama doen.

Claudia
Gij zult overnemen! Het Duitse ZEITmagazine bestaat deze maand 40 jaar en topmodel Claudia Schiffer is de beroemdste Duitse 40-jarige. Kijk, dan heb je na wat kneden en vijlen (en betalen) een mooi idee. Nu in de winkel: dezelfde ZEITmagazine met veertig verschillende covers, veertig verschillende Claudia’s, veertig verschillende teksten. De top-4: Die Hippie Claudia. Die Disco Claudia. Die Grunge Claudia. Die Yuppie Claudia.

Foto’s
Gij zult overnemen! Elsevier heeft Mark Rutte op de cover. Tekst: de 100 van Mark Rutte, wie zijn de intimi van de nieuwe premier? De fotootjes van de honderd intimi vullen klein afgedrukt Marks gezicht. Nieuw? Nee. Elsevier deed dat ook al in mei 2008 met de tekst: de 100 van Maxima. Het hele netwerk van Maxima ingemonteerd. Hetzelfde foto-idee werd een keer op het gezicht van Balkenende toegepast. In 1996 begon LIFE met deze cover-aanpak. Het blad bestond zestig jaar, op de jubileumcover scheen Marilyn Monroe dwars door alles heen. Is over de hele wereld nagedaan. Tot in 2011 aan toe. Volgend jaar bij de troonbestijging: de 100 van Prins Willem Alexander.

Daar zit een leuk foto-idee in…