Ja
Ja
Het antwoord is: ja.
Al jaren dreint de vraag: kun je een goed grátis massablad maken? Gratis en tegelijkertijd onderhoudend en mooi en inspirerend? Dus niet zo n in elkaar geflanste weggooibrochure, elke week zestig in een dozijn. Dus niet de zoveelste dikke folder boordevol ‘embedded shopping-journalism’: ik betaal deze schoenenfolder dus alleen deze schoenen bied ik aan, hoe lelijk ook.
Handig
Ze vragen je: maak een massatijdschrift over vaatwassers, over vuilniszakken en over kattenbakkorrels. Later komt er nog een spoedmail achteraan: wasknijpers, die moeten er zeker ook in! En hadden we de huishoudhandschoenen al genoemd? In dezelfde adem: ‘Natuurlijk mag het er niet truttig gaan uitzien, dus denk goed na over de vormgeving van alles, over het formaat van het nieuwe blad, maar ook over het soort papier’. Hoe vaak per jaar? ‘We denken aan vier keer’. Welke oplage? ‘We denken aan twee miljoen’. En de cover? ‘Goed dat je het zegt, de cover! Het visitekaartje, de toonzettende eyecatcher. De cover moet vrolijk zijn, inspirerend, huishouden is leuk, weet je wel, dat soort uitstraling. Modern huishouden is smaak hebben, bijna zou je zeggen: tegenwoordig is het kicken in de regio aanrecht’.
Een onmogelijke klus voor een tijdschriftenmaker? Kattenbakkorrels en toch sexy?
Niet onmogelijk, dus.
Ik heb het gratis blad WatHandig (Albert Heijn, van de makers van Allerhande) in handen. En ik blijf bladeren. Hoe een aardappelstamper cool gebracht kan worden: stamper levensgroot op een witte pagina, prijsje erbij en de eenwoordkop ‘Hogedrukgebied’. We bladeren door. Boven de kop ‘Grillig weer’… goed geraden, dé grillpan voor 10,49 euro. Verder: de rubriek ‘Wat stom’, de rubriek ‘Wat slim’. Overal goed gebruik van getallen: 21.2 miljoen mobiele aansluitingen, de handige 122 voor dit najaar, precies 13.36 uur: de woensdagmiddag begint, 6 herfsthelden, 3x bewaren, 17 keukentips. En uw vaatdoekje bevat exact 3.2 miljard bacteriën! En dat allemaal op het juiste, duurzaam voelende papier. En dat allemaal op een maar wát handig (mag één keer), bijna vierkant formaat. WatHandig is een doorbraak. Het laat zien wat er op het gebied van massabladen maken mogelijk is. En het onderstreept de nonfood-aspiraties van Albert Heijn. Hét serieuze gerucht is: binnenkort een fusie AH met de HEMA? Ik las al twee keer: HEMAH.
Gratis
Na de gratis Allerhande nu dus de gratis WatHandig. En straks? Allerhande ziet er elke keer prachtig uit, alleen maar tevreden papillen. Gevolg: ruim 40% van de Nederlanders eet in 2010 met kerstmis iets uit Allerhande. Je kunt wachten op de net zo prachtige gratis glossy AH-Beauty. Je kunt wachten op de gratis glossy AH Negen Maanden. De AH-Wonen! De AH-Digi. De AH-reizen. De AH-jewelry. De AH-medicijnen. De AH-finance.
Dream on: WatHandig en Allerhande en al die andere topgemaakte meeneemglossy’s worden over acht jaar gebundeld. Wat columnisten erbij, een paar relatiereportages toegevoegd, doe er een soort AnyBody in, maak het wat persoonlijker en je hebt in 2018 het mooiste en dikste massablad van Nederland. Of eerder. Zo maar gratis, zomaar mee te nemen. Oplage twee miljoen.
Dream on, vrouwenmassabladen. Dream on, woonbladen en negenmaandenbladen. Dream on, tobbende glossy’s. Op het net is alles gratis, en nu bij uitgeverij Albert Heijn ook.