Totilas

Totilas

Wat Linda kan, en Youp en Maarten, kan Totilas natuurlijk ook. Dus: eenmalige uitgave van de glossy Totilas, meer dan honderd glimmende pagina ’s over het wonderpaard! Zeker in aanloop naar de volgende Olympische Spelen, in aanloop naar twee zekere Nederlandse gouden medailles klonk een personality-tijdschrift met ‘alles over de glamourhengst’ ons groepje bladenmakers als muziek in de oren. Vooruit: kürmuziek. Op zes pagina’s: de kinderen van Totilas, groepsfoto’s per jaargang. Op acht pagina’s: historische ontmoeting Totilas met Bonfire, het oude succespaard van Anky van Grunsven (Sven Kramer/Ard Schenk). Jeugdfoto’s Totilas. De vele ontdekkers die het altijd al gezien hadden. Wat kost een dekking (5000 euro), en op iPad live het gebeuren. Waarom juist dié merries? Hoe vervoer je zo’n toppaard naar Amerika (16 pagina’s)? Leatherwear, verzekeringen, de culinaire ruif, lancering met ouderwets hengstenbal – mag deze personality-glossy twééhonderd pagina’s zijn?
En toen werd Totilas het paard van vijftien miljoen, verkocht naar Duitsland.
En gaat zelfs de eenmalige uitgave niet door. Of natuurlijk uiteindelijk wel, in het Duits.
Bij deze.

Advies
Ook een eenmalige uitgave, en bloedmooi, in Heerhugowaard. Het Clusius College aldaar dacht: we gaan een keer iets bijzonders doen om ons vmbo in de zon te zetten, wég met de schaduwrijke vooroordelen. Helemaal gelukt. Middenin de worldwide trend dat alle print-communicatie, wil je nog indruk maken, fantastic verpakt zal moeten worden. Gevolg: simpele folders noemen zich opeens brochures. Doorsnee jaarverslagen van bedrijven verschijnen opeens in boekvorm. Verkoopprogramma’s van galeries worden prachtige kunstbladen. Mooie expositie in een museum? Voorheen: catalogus. Nu: catalogus in smoking. De jaarlijkse voorlichtingsbrochure van een school? In Heerhugowaard werd dat het met lef gemaakte blad Green/mgzn. Close gefotografeerde leerlingen die verhalen van hun liefde voor vmbo-groen, en de mogelijke vervolgopleidingen. Een uniek, glossy, vmbo-advies.

Rood
Maar veel vaker zie je iets eenmaligs.

Bij de opening van het Glasmuseum verscheen eenmalig de glossy GLAS. Het biermerk Grolsch positioneert zich als eigenzinnig en laat voor één keer het blad Eigen/Zinnig verschijnen. ‘Ode aan eigenzinnigheid’, met een nieuw uitklapbaar coveridee: een letterlijk verknipte Tygo Gernand en Miss Montreal. Het Tropenmuseum herbergt op dit moment de expositie ROOD, begeleid door het eenmalige tijdschrift ROODmagazine. Dat kan geen saai tijdschrift worden, en dat is het ook niet. Inez van Lamsweerde. Hafid Bouazza. Natuurlijk snel naar blz. 92, wetenschapper Mark Mieras over rood & liefde & erotiek: ‘Rood verwijst naar gevaar, seks en voedsel’.
Elke kleurpsycholoog kan beamen: rood is opwindend, groen is koud, wit is intrigerend. Er zijn vrouwelijke lieve kleuren en er zijn mannenkleuren. Kijk naar de covers van tijdschriften. ‘Groen kost poen’ zegt men graag, en vaak is dat zo. Veel wit en lichtblauw bij vrouwenbladen, veel lipstickrood op de billen van chimpanseevrouwtjes en, niet eenmalig, op de covers van mannenbladen.
Het heet tenslotte niet voor niets red-light-district.