Letterballen

Letterballen

Kan dat? Ja, dat kan.
Het personaliseren van tijdschriften, van apps, van boeken, van digitale nieuwsbrieven, van álles, wordt de gewoonste zaak van de wereld. Doe mee, nu het nog nét niet de gewoonste zaak is.
Je heet Hans en je krijgt een mooi blad toegestuurd, met op de cover een egaal verlaten strand. In het natte zand staat geschreven: voor Hans. Of, als je Kees heet: voor Kees. Op de cover van een ander blad: een subliem gefotografeerde pan soep. Het blad met deze soepcover valt bij abonnee Reinout thuis op de mat. In de soep drijven kleine meegedrukte vermicellilettertjes. Samen vormen ze de mededeling: speciaal voor Reinout. Gevolg: alweer een tijdschrift dat niet meteen in de kliko van Reinout belandt. Want een tijdschrift met je eigen naam op of in de cover verwerkt, doe je niet zo gauw weg. Daarom gebeurt het ook. Supermodel op de cover van je blootblad, alleen broekje aan en op haar broekje jouw voornaam geborduurd. Ordi? Ja. Leuk? Ja. Kan dat? Ja, dat kan. Kees krijgt zijn marketingblad thuis, in verkiezingstijd. Op de cover: foto van een schutting vol verkiezingsaffiches. Tussen de affiches een gepersonaliseerd affiche met groot: Stem Kees! Gezien op recente Tuinbeurs: tuinbladcover geïmpregneerd met zaadjes. Eindelijk financieel haalbaar. Leg de cover op een natte handdoek en de zaadjes worden bloemetjes, in de vorm van je voornaam. De vier kleine boeketjes vormen de naam Kees. Bedenk ik het nu of heeft het plaatsgevonden: romanschrijver debuteert met zijn boek ‘Ik denk aan Laura’. Je verse ex heet Claire, je stort vijftien euro en binnen een week heb je het boek ‘Ik denk aan Claire’ in huis. Een titel is snel gepersonaliseerd, en publiciteit is meegenomen. Enthousiast verhaal van een inkoper: zilverkleurige kerstballen in de vorm van initialen. Letterballen. Vier naast elkaar en kijk, daar hangt K.E.E.S. halverwege de kerstboom. Dit jaar 22 van die letterballen gekocht, zei het gemiddelde gezin.

Databases
Het blad Reason, Amerikaans monthly, oplage 40.000 exemplaren, was ons allemaal voor. Al in 2004 waarschuwden ze voor de giga invloed van de vele databases. Abonnee mr. Luke Burbank kreeg het juninummer van Reason toegestuurd, met de grote covertekst: They know where you are. Coverbeeld: een satellietfoto van plaats en straat van mr. Burbank, zijn hoogsteigen huis omkaderd. Een optimaal gepersonaliseerde aflevering van het magazine, want álle 40.000 abonnees kregen die maand een Reason mét eigen gelokaliseerd huis op de cover. Veertigduizend functioneel verschillende covers.

Jilster
Het tijdschrift HERMAN al gezien? Nee, want de oplage was dertig exemplaren. Het tijdschrift LIESBETH & KOEN gezien? Nee, de oplage was vijftig exemplaren. Herman nam afscheid en kreeg van zijn collega’s het tijdschrift de HERMAN. Er zal ook nog wel een dikke punt achter gezet zijn. Liesbeth en Koen waren veertig jaar getrouwd, dus: eigen gepersonaliseerd blad! Afscheid van postbode Karel? De KAREL. Afscheid van groep 8? Blad over groep 8. Via jilster.nl kan het in 2010 allemaal erg gemakkelijk. Het is zelfs Zwarte Piet gelukt. Foto’s insturen, tekst leveren, klaar. Promotieonderzoek, vakantie, emigratie, verjaardag, geboorte, portfolio kunstenaar? Het kan allemaal. Ja, begrafenis ook. Allemaal nog nét niet de gewoonste zaak. Het blad ‘Mijn Negen Maanden’ met op de laatste pagina foto’s van de babyborrel. En over twee jaar: Oma 100.
Metéén doen.