Brochure

Brochure
Het verschil tussen een brochure en een tijdschrift? Soms is er geen verschil, maar dan is het tijdschrift slecht gemaakt. Driehonderd verschillende horloges in één prachtig tijdschrift? Sorry: in één prachtige brochure. De 400 mooiste vakantiebestemmingen van komende zomer in één speciale Sun&Beach Glossy? Niet boeken! Ze overdrijven nu al, er is geen sprake van een glossy: 400 dezelfde strandfotootjes in één inelkaargepleurde catalogus.

Ik loop met mijn zoon(11 jaar) alle Open Dagen van het plaatselijke voortgezet onderwijs af. Er moet een keus worden gemaakt. Het ene wervende schoolverhaal is nog obligater dan het andere. Samengevat: 'Wij hebben het beste voor met uw kind'. Ik zei tenslotte tegen een rector: 'Waarom maakt u geen eenmalig tijdschrift over uw school?' Aha, huiswerk niet gedaan, zeiden zijn ogen. Zijn mond vervolgde: 'Wij hébben een tijdschrift!'
Hij liep weg en kwam terug met..een brochure.
Om een goed gemaakt tijdschrift zit een onzichtbare roze strik. Een tijdschrift is een geheel. Overal hetzelfde fotolicht, op elke pagina dezelfde teksttoon. En er zit niet alleen iets omhéen, dwars door het blad meandert zich ook een metertje prikkeldraad, van oogstrelend fluweel: je blijft op een plezierige manier regelmatig haken. Je wordt net op tijd gekieteld, geaaid, om de oren geslagen of gekust. Het wil maar niet saai worden: grote foto's, kleine foto's, geen foto's, lange tekst, korte tekst, column, illustratie. De bladenmaker heeft voor elkaar gekregen dat je dóorleest en dóorbladert. Never a dull page.
Een goed tijdschrift is een onder architectuur aangelegde tuin, een brochure is twintig vierkante volkstuintjes toevallig naast elkaar.

In de schoolbrochure telde ik 53 rechthoekige fotootjes, vrijwel allemaal even groot. Iedereen keek je aan en iedereen lachte. Eén en al opsomming: zomerkampfoto's, sportdagfoto's, kantinefoto's. Acht verschillende lettertypes, één veel te lang voorwoord. Niks mis met dit soort schooltrots, maar: ene oor in, jeuk aan je andere oor.
Een tijdschriftaanpak kan liefde overbrengen, aandacht. Aandacht voor de details van de school zegt impliciet: we hebben aandacht voor de details van uw kind. Een kort verhaal met als onderwerp 'Plezier' zegt impliciet dat de school plezier maken belangrijk vindt. Een reportage over ouders die vroeger ook op deze school zaten en nu met hun 11-jarige terugkomen: geen woord meer aan toevoegen. Hoera, want wat blijkt: de school heeft in de loop der jaren drie topsporters 'afgeleverd'. Dus: drie recente kampioenenfoto s naast drie oude klassenfoto’ s. En alle drie beantwoorden ze dezelfde vragen, o.a.: werd uw talent op tijd ontdekt?

Team
Volgend jaar: geen brochure. Volgend jaar: tijdschrift! Met het leerlingen-redactieteam is de eerste brainstorm achter de rug. Ik liet een geweldig voorbeeld zien(Green mgzn, ZOZ-concepts) en nadat ik had uitgelegd wat er allemaal kon, kwam naast Glamour en Donald Duck ook de Televizier op tafel. Deze week: hetzelfde blad, drie verschillende covers. Leerling Jantien zei: 'We vragen de voornamen op van alle jongens en meiden die op onze Open Dagen gaan komen. En we geven iedereen straks een eigen blad. De David. De Anouk. De Ernesto'.
Jantien!

Schooladvies: communicatie.