Alibi

Bladhoppers!
Hop naar de Bulaggi-tas van maandblad Glossy. Hop naar de vibrator van Viva. Hop naar de luxe XL-letterbak van VtWonen. Bladhoppers hebben hun eigen manier van tijdschriftlezen. Hop, snel naar de cadeautjes-pagina’s, soms wel twee of drie per nummer. Ergens een mooi introductiecadeautje te halen? Snel abonnee worden en de iPad van Quote is binnen. Of de koninklijke omslagdoek van suedine met ajourrand (Vorsten Royale). Of een voorraad Guess parfum van AvantGarde. Meestal zit je dan voor een half jaar aan een tijdschrift vast, maar daarna is het weer hop, naar het volgende blad. AvantGarde was leuk, de Guess parfum is bijna op, nu maar eens die Jil Sander Sport Women van, pakweg, maandblad Glamour proberen. Hóp!
Natuurlijk zijn de abonnee-cadeautjes cool en hot en hip. Bladenmakers kennen hun lezers en spelen in op hun hebberigheid, emotioneel en materieel. De beste cadeautjes zijn producten die je zelf niet zomaar koopt. Je hebt al vijf horloges, een zesde is eigenlijk gênant. Je hebt al een kingsize sapcentrifuge met mini flatscreen, maar het is nu wel wat behelpen in de caravan. Je hebt al voor een jaartje 'lipgloss met bladgoud' liggen. Maar ja, 'doe een kleine moeite', abonneer je snel op dit geweldige tijdschrift, en per koerier wordt het gewenste stukje droom nog deze week thuisbezorgd! Via Linda eindelijk een keer een gigolo, bij Santé eindelijk die botox-injecties. Tijdschriften leveren bij de zorgvuldig gekozen cadeautjes een geweldig alibi: het is gratis en je wilde dat blad toch al een tijdje. Voor een half jaar bijvoorbeeld.

iPad 2
Praten over dit soort cadeautjes is praten over dekbedden. Welke Nederlander slaapt niet onder een dekbed van een tijdschrift? In korte tijd zijn er twee miljoen weggezet. Twee miljoen nieuwe abonnees, van Libelle tot Playboy tot Mikro Gids tot Vriendin. En honderdduizenden hoppers, want aan één dekbed heb je niet genoeg. Een lege plek in de linnenkast, dat zal je toch gebeuren! Dekbedden konden een rage worden omdat ze ingezet werden in de tijd dat tout Nederland van de lakens en dekens af ging. Wel zonde van al die dekens, maar ja, zo’n kek dekbed, toch makkelijk. Dus hóp.. voor een kleine moeite, daar hebben ze gelijk in! Het cadeautje moet a) precies met het aspiratieniveau van je doelgroep rijmen en b) in een modieuze trend passen. Libelle deelt geen gigolo’s uit en Revu doet niet aan stoomstrijkijzers. Eind maart komt de iPad 2 op de markt. Veel te duur, maar: een kleine moeite, wat bijbetalen en je bent helemaal van nu. Tot de iPad 3. Dan word je snel weer abonnee, want je had je blad natuurlijk allang weer opgezegd.


Tyvek

Word nu abonnee en u krijgt: één meter tyvek (wit of zwart)! Of: één meter watersoluble.
Kijk, dan zit je midden in het blad TextielPlus. Kunstenares Katly Ludwig kruipt stap voor stap in haar zelfontworpen gerimpelde tas. Kostuumvormgever Hashimoto nam, met anderen, de schipperstruien van acht zeevissers onder handen. De vissers doen gelaten. Verderop, textielkunstenaars & lingerie: beha van zeemleer met plek voor drie borsten, vintage korsetten in oude weckflessen, verharde gordels en bustiers. TextielPlus is een onverwacht fijnzinnig tijdschrift. Het heeft niets met huisvrouwenvlijt te maken en heeft daarom een verkeerde naam. Iets met 'art' in de titel! Het blad is voor mensen die dromen van tyvek, en van watersoluble.
Dure stoffen.
Maar voor een kléine moeite.