Beproefd

In veel tijdschriften begint de bebouwde kom te vroeg.
Meteen veel tekst, meteen volle pagina s. Terwijl je als belaagde lezer-2011 van voorpret wilt genieten. Lekker kuieren over een slim aangelegde laan, op weg naar de highlights van het blad. Steeds meer bladen worden vanuit die visie samengesteld. Voorin het blad meer rust, meer mooi, meer overzicht. De meest ordinaire weekbladen krijgen opeens een glossy-jasje. Dagbladen zien er beter uit dan ooit. Hoeveel vernis kan een glossy-blad verdragen? Doe er nog maar een laagje bij. Beter papier. Witter papier. Dikker papier. Meer ruimte voor fotografie, meer ruimte voor een ruime tekst.
Gevolg: de hele kiosk verglamourt. Alert spelen tijdschriften hun specifieke kracht uit, ze doen wat grote concurrent www niet kán doen. Het internet kan niet nóg meer gaan glimmen, het internet kan niet rustiger worden, het internet houdt nou eenmaal niet zo lekker vast.
De KCK wél. KCK?

KCK staat voor Kampeer&Caravan Kampioen, uit de kampioenenreeks van de ANWB. Ook kamperen wordt steeds glossy-er, dus ontstond het woord 'glamping' (glossy, camping) en in het verlengde daarvan het magazine Glamping, voor 'het betere boerenbed'. Meteen een vaste staanplaats in de kiosk. De volkse KCK heeft óok lezers-2011 en kon dus niet achterblijven. Restylen! Vanaf nu minder bebouwde kom, meer wit, meer ruimte, meer rust. En meer leuke rubrieken.

Slim: het zijn tijdschriftrubrieken die zich elders al bewezen hebben, maar tussen de tenten ook blijken te voldoen. Neem 'De kampeercarriere van'. Van Leo en Jantineke, deze keer. Toen kampeerden ze daar, vanwege de baby. Later elders, vanwege tiener-entertainment. Nog later in Frankrijk, weer met z'n tweeen. 'De wooncarriere van..' is een succesvolle serie in Het Parool. Andere copycat-rubriek: Staanplaats 14. Wie huurden op deze camping plek 14? Ooit in Libelle: Ziekenhuisbed 1398. Wie beviel daarin de laatste jaren, van wat? Ooit in Panorama: cel 36. Wie vertoefden daar, de laatste 20 jaar? Ook nieuw: de rubriek Vertrokken. Deze keer: Jos en Jozée begonnen een camping in Noorwegen. Over Nederlanders in den vreemde leest men graag, weet elk massablad. Ook als het hen goed gaat!
Uiteraard ook vernieuwd: de cover van de KCK. Het blad is voor oud en jong, vrouwen, mannen, gezinnen, singles. Voor binnenland en buitenland. Voor tenten en campers, van luxe tot romantisch klein. Maak daar maar eens een mooie cover voor. Lukt niet. Naar beproefd recept hakt de KCK haar cover in drieën, of zelfs in vijven. Met elkaar vormen de vijf cover-foto s een complementair geheel. Herkenning voor elke uithoek van de doelgroep. Deze maand op de cover: ouder stel, jonge vrouw, gezinstententest.
Oók beproefd: wil je over de tong gaan, organiseer dan bij een restyling een grote lezers-enquete. En denk niet te lang na over het onderwerp. Het onderwerp is 'sex'. De KCK is een massablad, dus heette het 'De Grote KCK-Kampeer Enquete'. De sex/relatie-vragen zaten verscholen, maar dan ken je de heren Edwin Evers en Ruud de Wild nog niet. Zet de lachband alvast maar aan. Achter de rits! Hahahahahaháaa!
Op een en dezelfde dag hadden de beide top-dj's, tot dan never heard of de letters K,C en K, het over de vernieuwde Kampeer&Caravan Kampioen. Het AD ook. Twee publieke omroepen, idem. En het aantal tweets was niet te tellen. Want ojee, wat bleek: meer sex op de camping dan thuis! 'Op vakantie halen we de achterstand in'. 'We doen het zachtjes'.
Publicitair wél veel herrie in de tent. Enquête geslaagd.