Zon

Soms kom je gelijktijdig, over de hele wereld, bijna op hetzelfde idee. Er is iets indrukwekkends gebeurd en er is niet veel tijd om te dubben. Dan ga je voor een symbool. Natuurlijk iets met die twee torens, na 9/11. Natuurlijk iets met het Vrijheidsbeeld, tijdens dé recessie. De kuif van Geert, meer heb je niet nodig. Liz Taylor dood, doe maar Cleopatra.
En nu, de rampen in Japan.
Na een paar uur heb je als covermaker al zoveel ellende gezien dat je de ellende niet meer ziet. Geldt ook voor de lezer. Gelukkig is er een symbool: de rode Japanse zon. Mooi rond, dus meteen een coverfocus. Sterke dramakleur. En overbekend bij iedereen, je mag er dus creatief mee omgaan. Kortom, daar sturen we onze formule op af!
Knack: 'Japan in de kern geraakt'. Dus rode zon met barst.
Intermediair: Een cirkel en een traan liggen voor een vormgever vlak bij elkaar.
The Economist: The fall-out is niet tegen te houden.
Humo: probeer Japan en Tobback en de geplande Humo-bouwspecial maar eens te combineren. Lukt dus niet.
Twaalf recente voorbeelden.
En ééntje uit 1945. Japan gaf zich over. Dramatische foto’s genoeg gezien, dacht Time.
En gelukkig was er een symbool.

Rob van Vuure, m.m.v. Jaap Biemans (covers)