En Vogue

Vogue is Vogue, wees trots en zeur niet. Dus de volgende vragen niet stellen.

– Waarom wordt Vogue pas nu in Nederland gelanceerd?
Al tien jaar gaat het gerucht: Vogue komt, Vogue komt ook naar Nederland. Zwijmelende moderedactrices. Kirrende modellen. Fotografen met verlammingsverschijnselen. In Holland is goed gepresteerd met het blad Glamour, van dezelfde internationale Vogue-uitgeverij. Het werd ons gegund. Bovendien: ook met Vogue gaat het internationaal minder, dus compensatie is welkom.

– Waarom zou je Vogue kopen als Elle of Marie Claire er ook is?
Ongeveer 60.000 Nederlanders kunnen het juiste antwoord geven. Ze zullen zeggen: Vogue is Vogue, arty en sophisticated. De oplage van Vogue nr 1 is 220.000, maar dat zegt niets over de latere oplage. Iedereen wil de nieuwkomer even bekijken, even besnuffelen, even de koningin aanraken, even live naar FC Barcelona kijken. Maar het tweede, derde, vierde nummer? Als het nieuwtje er af is? Dan zou een oplage van 60.000 mooi zijn, 30.000 fashionfreaks, 30.000 snobs met salontafel.

– Waarom ziet het er voorlopig goed uit voor Vogue?
Cosmopolitan, Playboy, Marie Claire hebben hetzelfde voordeel: internationale adverteerders hebben internationale campagnes en zeggen: doe maar een worldwide rondje Vogue. Who the fuck is Viva, Margriet, Elegance?

– Is Anna Wintour, de hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue, echt zo’n merkwaardig wijf?
Ja. Samengevat: sekreet met zonnebril. Ze zal heus wat kunnen maar macht doet rare dingen. Een Engelse journaliste schreef: ‘A nice Anna Wintour would be unnatural and wrong like a friendly piranha fish’. The devil wears Prada en leidt Vogue.

– Is het leuk om bij Vogue of Marie Claire te werken?
Je bent geen baas in eigen blad. Er is altijd een internationale licentiechef die alles wil zien en af en toe Wintourtje speelt. Anders is ze overbodig. Met zure bek: ‘Nét niet goed’, terwijl ze geen verstand van Holland heeft. De glossy Duck Magazine plaatste een keer een tekening van Peter van Straaten, deze werd pas door de internationale Disney chief goedgekeurd nadat het slipje van de vrouw was opgekuist. Playboy Rusland moest een naaktserie cancelen wegens ‘zie ik het goed, zijn dat de uiteinden van de eierstokken?’

– Is het niet raar om voor het eerste nummer zo’n saaie cover te maken?
Ja, raar. Maar niet erg. Een eerste nummer verkoopt altijd wel, bewaar het spektakel maar voor de volgende edities. Het woord Vogue is de best verkopende covertekst van deze maand. De Bijenkorf verkocht de eerste 1000 exemplaren van Vogue in een genummerde limited edition. Op Markplaats nu te koop voor 150 euro per stuk.

– Er is toch al een Amerikaanse Vogue in Nederland?
Achthonderd Nederlanders zullen tutten: ‘De Amerikaanse vind ik beter’. Prima, houden zo. Hoorde je bij de lancering van Cosmo en Playboy ook. Maar het Engels blijkt toch een barrière en Hollandse ontwerpers/fotografen zijn voor Hollanders interessanter. Lees Inez van Lamsweerde!

– Bijt je door de ouderwetse vormgeving heen en lees het Vogue-essay. Neem ruim de tijd en je vindt columns. Zoek even en je ziet ook wel spannende close-upfotografie. Wat was de laatste vraag eigenlijk? Of de vormgeving niet te klassiek is? Spannender had gekund?
Vogue is Vogue, wees trots en zeur even niet.