Zap

Lekker blaadje, de Hollandse Grazia. Eerst maar wat coverteksten.
Big Fashion Issue. Designer musthaves. The New Style Rules. Looks &Trends (825). Guest editor Sylvie. Special 5th Birthday Issue! Starring: Cheryl Cole. Alles op één en dezelfde cover.
Dan een greep in de bekopping.
Happy Birthday. Picture perfect. Tom Ford eyewear. We’ve got mail! Sylvie meets Cheryl. Fall fashion trends. Light biker. Lighten up! A dream comes true. Bootie call. Say yes to the Grazia-dress!
Dan wat rubrieksnamen.
Real life. Musthaves. People. The must-see celebrity pics. Hot stories. Rock it like Sylvie. The cool list. The look of now.
De Nederlandse Grazia doet weloverwogen aan bladvocabulaire. Hier en daar kom je ook nog een kop op klompen tegen. Rafael van der Vaart, voor Grazia ‘man van’:’ Ik ben de enige die kookt’. Bij de mode, ook wel fashion genaamd: ‘Alleen kijken? Kopen!’ Accountmanager Rianne (aantrekkelijk): ‘Ik doe liever boodschappen dan dat ik seks heb’. Eetdagboek van Dominique van Hulst (Do, als ze zingt of in de Weekend staat): een en al angstaanjagende Hollandse gezondheid.

Wat is de formule van (de internationale titel) Grazia? Viva in de mixer, scheut Privé / Story erbij, besprenkelen met het spannendste van Elle en H&M, handje ordinaire kant van Beau Monde toevoegen en go. Gemixte inhoud in een groot kek glas gieten, waarna misschien wel het belangrijkste nog moet gebeuren: alles in een zap-vormgeving en overal nog even de juiste toon toevoegen, een toon die door het vele Engels een lekker zetje krijgt. ‘We’ve got mail’ staat boven de ‘brievenrubriek’. Is toch wat anders dan ‘Post’. ‘Dit moet je hebben’ klinkt anders dan The Cool List. Maar zonder het Engels kan Grazia het ook: Robbie Williams heeft een boefjesblik, Britt Dekker krijgt een venijnige schimp en naakte Prins Harry kijkt ook nog naar iemand die blond is. His Royal Badness, dat weer wel.
Grazia bestaat vijf jaar en komt uiteraard met een jubileumnummer, in moerstaal ook wel 5th Birthday Issue genaamd. Vier jaar geleden had niemand dit jubileum voor mogelijk gehouden. Na een snelle start kwam het blad niet veel verder, nóg maar eens investeren, moet toch kunnen, eer te na etc. Grazia heeft het gehaald door consequent vakmanschap. Vasthouden aan de strakke internationale formule(veel ordening op allerlei gebied) maar ook: wat werkt en wat bij andere bladen werkt, waarom zou je dat óók niet doen, en herhalen? Bedenk vooral nieuwe dingen, maar herhaal je successen.
Dus op de cover ‘Dikste Grazia ooit’. Bewezen goed. Dus op de cover ‘Win voor 10.000 euro Designer Musthaves’. Wie niet? Natuurlijk een lekker getal tussen de teksten, maar liefst 825 tips en trends! Fors op de cover ‘Het Grote Modenummer’, een kreet die bij elk vrouwenblad verkoopt. En, geen gloednieuw idee, maar why not: een gasthoofdredacteur. Sylvie van der Vaart, aantoonbaar verkopend, bovendien van bijvangst Rafael verzekerd. Voor de zesde keer staat Sylvie op de Grazia-cover, laatste keer drie maanden geleden. Herhaal je successen. Natuurlijk herhaal je ook de Grazia PC Catwalk, eergisteren in de PC Hooft. En in de volgende Grazia: hoogzwangere Nicolette Kluijver met blote buik op de cover. Shownieuws-proof. Demi Moore begon er ooit mee, op de cover van Vanity Fair. Veel internationale tijdschriften volgden, veel verkoopsucces verzekerd. Je zult maar een hoogzwangere Bekende zijn en niét de Demi-vraag krijgen.
Hee, deze Grazia blijkt de 245ste Grazia. Over 5 nummers de 250ste! Zo’n getal laat je niet liggen.
Ik schat in: 10 keer 250 fashion musthaves! Ik schat in: The Most Fabulous Give Away Grazia Ever.
Niet nieuw, maar groot gelijk.