Miljoenen

Oplage: ruim veertien miljoen. Soms nog meer. En dat tien à twaalf keer per jaar. En dan beperk ik me tot print.

Maar eerst even een ergernis wegzeuren.

De meest slome suffe steriele inspiratieloze (nou zo is het wel genoeg) naam van een blad ooit gezien? Van heel Nederland? Van een blad dat door meer vier miljoen mensen gelezen wordt, elke maand weer? Een blad dat met een bovengemiddeld hoog cijfer wordt gewaardeerd? Een blad dat vaak uitverkocht is? Vaak het enige blad dat je van alle rimram die ongevraagd en geseald je brievenbus wordt binnen gedumpt, niét weggooit? Een blad helemaal van nu, want met online-uitstapjes en op app?

O ja, de naam. Boodschappen.

Boodschappen! Van ‘boodschappen doen’. Het receptenblad Boodschappen is gratis, een paar keer per jaar krijg je het thuis maar alle keren per jaar kun je het meenemen bij de entree van veel supermarkten. Afzender onder andere Deka, Plus, Vomar, Deen. Elke supermarkt betaalt een stukje mee en mag, voor de eigen klanten, een paar eigen pagina s vullen. De rest is van allemaal. Daarom is de naam ook zo boos makend zielloos. Want alle supermarkten moesten tevreden zijn, s.v.p. één tint grijs. De naam mocht op geen enkele manier teveel op een van de participanten lijken. Dus dan maar gaan voor een gemene deler. De titel ‘Winkelwagentje’ had gekund, winkelwagentjes heb je overal, nee dat kon niet want daar gaat het niet om, verkeerde associaties, je hóórt ze zo. Titel ‘Langs de kassa’ had gekund, je moet altijd langs de kassa, nee dat kon niet want langs de kassa gaan kost geld, is negatief. Titel ‘Lekker’? Nee, lekker smaakt naar duur. Titel ‘Makkelijk’? Nee, makkelijk smaakt naar goedkoop.

Nou, dan doen we toch Boodschappen, in elke supermarkt doe je boodschappen.

Unknown

Boodschappen: elke keer 2,3 miljoen exemplaren. Daarnaast pater familias Allerhande: twaalf keer per jaar 2,4 miljoen. Hallo Jumbo Magazine: elke maand 700.000, drie keer per jaar 2 miljoen. Zeker weten dat ik er een paar vergeet. Wathandig: vier keer 1 miljoen. Bovendien hebben supermarkten als Deka, Dirk, C1000, Deen en Plus ook nog mooie eigen uitgaves, ook miljoenenoplage, uitgaves die de eigen identiteit benadrukken. Dirk: brutaal. Deka: duurzaam. Spar: altijd in de buurt. Aan de luxe kant van de markt, de bovenkant, moeten we het doen met dure bladen als Foodies, Jamie, Delicious en allerlei Specials. Aan de mainroadkant van de culi-markt is alles gratis. Tel alles maar op: elke maand meer dan veertien miljoen zeer aanvaardbaar gemaakte culi-bladen gratis. Gratis in de bus, gratis mee te nemen, gratis online. Met geweldige recepten en slimme invalshoeken. Met scherpe aanbiedingen en creatieve oplossingen. Bij een productie over eieren staat: Ei love you. Boven de gebakken schol staat: Of bent u geen lekkerbek? Boven de acht soorten mie staat: Wie van de Mie. Nét leuk. Vrouwenbladniveau. En al die miljoenen meeneembladen liggen ook nog eens op de ideale distributieplek. Je loopt de supermarkt binnen en je hoort ze werven: pak me mee, koop de ingrediënten, daar en daar liggen ze, een paar meter verder aan de linkerkant.

De culinaire markt is veruit de grootste tijdschriftenmarkt van Nederland. Veruit. Miljoenenoplages.

Welke idioot betaalt er nog voor een recept? Jij? Hou dat bord maar voor je kop.