Sex

001_scenes-Algemeen1Vraag: er zijn tijdschriften die nooit een sex-enquête houden, wat bezielt ze?
Ze willen niet opvallen, niet verkopen. Boven deze rubriek staat Sex, wie wil er niet gelezen worden? Af en toe tref je een blad zonder bed-enquête. Het blad Tuinieren, bijvoorbeeld. Of de Kampeer & Caravan Kampioen, van de ANWB. Meteen al mis. Zelfs daar ooit een onderzoek (tentsex, gehorigheid) met het gewenste gevolg: meer verkoop. Je hoeft niet Viva te heten om iets wat we allang weten, in grafieken te gieten. Want dat is het ‘geheim’ van élk nieuwsmakend onderzoek: het ‘nieuws’ is allang bekend, vriendinnen weten het allang van elkaar. Alleen nog even het semiwetenschappelijke jasje. Vrouwen liegen gemiddeld vijf pond over hun gewicht. Weet iedereen, dus: enquête. Vrouwen zeggen: ik heb twaalf bedpartners gehad. Zijn er dus 24. Enquête! Mannen liegen over de lengte van. Uit de ‘grote enquête’ blijkt: vier centimeter bonus. Allemaal mooie onderwerpen, en dan laten we het hele vreemdgaangedoe maar even zitten. Trouwens: hoeveel stagiaires doen het met iemand van de vaste bezetting? Kom op, Opzij!

Margriet hield verleden week de zoveelste sex-enquête, inclusief het prachtwoord sukkelsex. Overal over gelezen. Magazine J/M wilde ook publiciteit, en werd beloond: tieners doen het heftiger dan hun ouders denken. Oud nieuws in officiële grafieken. Zoiets heet: bladenmaken. Dus: bedenk iets, Tuinieren. Mmm, de geur van pasgemaaid gras.

Vraag: zijn er nog printuitgaves waar het goed mee gaat?
Niet meteen Linda zeggen. Zelfs gevestigde mannenbladen als Elsevier en Donald Duck laten veren. Esta, laatste nummer in de winkel. FHM, laatste nummer in de winkel (de formulering is: online verder). De Liefde, laatste nummer in de winkel. Elegance, zomaar weg. Het goede nieuws wordt omarmd. Nieuw: Blond Magazine. Nieuw: Uitcetera. En het nieuwe theaterblad Scènes. Slim gesponsord, toegankelijk voor een groot publiek. Tip: sex-enquête! De soms vage scheidslijn tussen podium en het bed thuis.

Vraag: waaraan merk je of er ergens een betrokken hoofdredacteur aan het werk is?
Aan kleine dingen. Aan de hoofdredactionele intro (tip voor velen: neem een ghostwriter). Aan aanstekelijke rubriekjes. Aan redacteuren die enthousiast en onverwacht in het blad opduiken. En soms, zoals bij Donald Duck, aan de afwezigheidsmelder op de email. Als de (scheidend) hoofdredacteur van Donald Duck, ridder Thom Roep, even niet kon antwoorden las je: ‘Ik ben op dit moment niet in Duckstad/Je ne suis pas à Donaldville/Hochnaa nuuvuu a Ankkaborg/I’m not in Duckburg right now/Andeby? Jeg ben fort/ Ich bin leider nicht in Entenhausen’.

Rob van Vuure is bladendokter van Nederland, columnist van de Volkskrant én creatief directeur van ZB. Iedere twee weken lees je hier zijn nieuwste column. Neem voor meer informatie contact op met rob@zbcom.nl.