Bruistablet

Omroepblad Max Magazine doet iets wat bijna geen tijdschrift doet. Max Magazine zegt gewoon: beste lezer, u bent oud, wij weten dat, maar geen zorgen, zolang u nog leeft houden we er op elke pagina rekening mee. Max Magazine zegt gewoon: wij doen niet ingewikkeld, u houdt van overzicht dus wij ook. Na Jules de Corte komt Willeke Alberti komt Herman Emmink. De lezeres van vrouwenblad Margriet is ook zeer op leeftijd, die van Libelle en Vriendin ook, maar ondanks dat in de vrouwenbladen de ene one-nightstand na de andere avonturenvakantie. Ondanks perfecte doelgroepkennis zie je in massabladen hoofdzakelijk jonge vrouwen in beeld. Geldt ook voor alle omroepbladen behalve Max Magazine. De lezers van de KRO-gids, moet je ze horen roddelen over de Eerste Wereldoorlog. De lezers van Veronica Magazine (elk jaar 100.000 kopers minder): je bent oud en je wilt niet meer. Maar binnenin het blad keiharde house, terwijl omroepbladlezers Rieu willen en het vanavond niet te laat maken omdat ze morgen naar de musical gaan.

Max Magazine zegt gewoon, in een extra grote letter: gefeliciteerd, u bent van 1939. Gefeliciteerd, u heeft een rijkdom aan herinneringen, wij halen ze elke week graag voor u op. Gefeliciteerd met uw traplift, in drie minuutjes boven, tijd genoeg om over de vader van Louis van Dijk te lezen. Alleen van de verkoopprijs schrik je af en toe op. Ik zag drie magazines: 75 cent, 49 cent, 79 cent. Geen geld, ook als je het omrekent naar guldens, wat de doelgroep doet.

Overdrijf ik niet een beetje? Nee.

Op de cover (75 cent) Ernst Daniël Smid, over zijn váder. Prominent: Arbeidsvitaminen, al 86 jaar een topper. Prominent: Jules de Corte. Groot: Max Soresdienst. Alleen de naam al. En natuurlijk op de cover: Jan Slagter himself. Vier (4!) keer elke week een foto van Jan Slagter in het blad, vier (4!) keer dezelfde foto. Jan is het logo van Max geworden. Verder: niet zomaar een Sotsji-schaatster maar, ken uw doelgroep, de alleroudste: Carien Kleibeuker. Logo Jan over de oude koningin en over Erica Terpstra. Liefdesreportage met zes zeventigplussers. Herman Emmink met cassetterecorder. Tineke (61) op bezoek bij Lubbert (72), hij heeft epilepsie. Ook: groentip van Krijn (81), de kattenspullen van Klaas, eropuit met Rob (71). Bij een oude zwerver een foto van 55 vrijwilligers, 55 tinten grijs. De watersnood van 1916. Vijftig jaar musicals. In de rubriek Volgende Week, naast een foto van logo Jan: ene Gerrit is gek van zijn kippen.

Niet overdreven, dus.

Alle tijdschriften verdoezelen hun doelgroepwaarheid, behalve professionele Max Magazine. Een bruistablet, daar schreeuwt het blad om, en een dubbele dosis er achteraan voor de vormgeving. Hoezo, zullen ze zeggen, hoezo? De oplage stijgt, ook als je de startersgroeistuip eraf trekt. Oudhollandse eerlijkheid wordt beloond.

Max Magazine is niet alleen een magazine, er is ook nog: Max Soresdienst, Max Ombudsman, Max Repair Café. Voor ál uw problemen. De andere omroepbl