Het woord van de week: Oplage

Ik hoop dat het woord ‘jihadist’ zich niet gepasseerd voelt, maar het woord van de week is ‘oplage’. Charlie Hebdo: eerst een miljoen, daarna twee miljoen, nu zeven miljoen. Honderd keer zoveel als normaal. Het volgende nummer zal ook een paar miljoen verkopen, de week daarna nog een half miljoen en in maart, helaas, kille praktijk, back to normal: 70.000 in Frankrijk, honderd in Nederland rondom het Spui, tien in Hilversum, sommige mediaprogramma’s namen een abonnement.

Er is geen vergelijk. In Nederland hebben we De Kampioen, blad van de Wegenwacht: steady ruim drie miljoen. Daarna een hele tijd niets. Je ziet hooguit af en toe een verdubbeling. Een Elfstedentocht betekent twee keer zoveel Panorama‘s, 50.000 in de kiosk, maar die ‘superoplage’ verdwijnt een week later nog sneller dan het ijs. Een kroning zorgt voor een driedubbele Story-oplage (200.000), een week later weer de gewone losse verkoop. Ook het overlijden van een geliefde Bekende Nederlander brengt een oplage tot leven. Een Playboy met Linda de Mol zal verdriedubbelen (100.000). Dream on. Een beetje scheiding en Privé verkoopt 30% meer. Het moet dan wel een keer écht gebeuren, de twijfels over Katja en Thijs Römer duren te lang. Het roddelblad Party verdubbelde het afgelopen jaar de oplage (nu 100.000), niet door scheidingsgeruchten of miskramen. Party zit sinds een jaar in een slimme bulkverkoop met andere bladen, zo’n pakketverkoop zorgt voor een oplageboost. Libelle verkoopt los zo’n 30.000 en in pakket met concurrent Margriet nog eens 30.000. Panorama en Revu presenteren zich ook als setje, in barre tijden hou je elkaar vast.

Sterke stijger: Max Magazine (nu 75.000). Max Magazine geldt nog steeds als een ‘nieuw’ blad. Daarom zijn de verkoopcijfers van Vogue knap (75.000). Een nieuw blad krijgt veel publiciteit en een forse nieuwsgierigheidbonus, maar na een jaartje moet er echt gewerkt worden. De verkoop van nummer vier is maatgevend. Vogue handhaaft zich dus riant. Nummer éen van Harper’s Bazaar verkocht geweldig, maar straks? Het nieuwe blad Wendy is uitverkocht (170.000). Geweldig, maar straks? Chagrijnig kun je worden van de verkoopcijfers van Donald Duck en print-Elsevier (80.000). Jarenlang zaten ze in het peloton ‘onwrikbaar’. Dat is voorbij. Elle Eten verpietert: eenderde van de oplage verdween (nu 32.000). Sensationeelste zakker: Veronica Magazine. Er zit regelmaat in: elk jaar 100.000 minder, nu op 420,000. Opzij: min 20% in éen jaartje, huidige oplage 42.000.

Hoogste tijd voor lichtpuntjes. Ja ja, Linda. Ja ja Happinez, Flow (74.000), Quest, JAN. Yoga Magazine! Sorry, beste marketeer, ik vergeet uw blad. Quote blijft constant, de bladen Plus(260.000) en Vriendin (115.000) ook. National Geographic stijgt, het blad Helden ook. Santé (nu 67.000) en Runner’s World (nu 39.000) kregen er 30% bij.

Een breed oplageverhaal kan niet zonder het blad MjamTaart. MjamTaart (6 keer per jaar, taarten, koekjes) wint op punten, ze verdubbelde in éen jaar haar oplage, zonder trucs. Nu 23.000. Waar blijft het bakblad Martine Bijl? Waar blijft het blad Hoe overleef ik?? Dat blijft niet. Het laatste nummer lag/ligt in winkel. Zelfs het blad met de titel van een print-meerjarenplan had te weinig ‘woord van de week’.