8 miljoen

Achttien jaar geleden zei een huisarts tegen de medisch journaliste van vrouwenblad Margriet: ‘Mevrouw, geef mij even een seintje wanneer u in uw blad weer uitgebreid uitleg geeft over blaasontsteking? Gisterochtend had ik opeens zes vrouwen met allerlei vragen op spreekuur, normaal heb ik er zes in twee maanden’. Twintig jaar geleden werd de culinair redactrice van Libelle op een dinsdagmorgen door haar groenteboer aangesproken. ‘Mevrouw, als u weer eens een geweldig recept met rode bietjes in uw blad plaatst, geef dan vooraf even een seintje. Nu had ik daar niet op gerekend, ik was in éen ochtend uitverkocht, opeens iedereen aan die rode bietjes van jullie’.

Ik wil maar zeggen, alles is veranderd en zeker de functie en het belang van massabladen. Vroeger: je huwelijk liep niet zo lekker, je wachtte week in week uit tot Libelle er iets over schreef (‘Aha, er zijn meer mannen die nooit praten’). Vroeger: ‘Ik heb steeds zo’n pijn in mijn borst, daarover schrijven ze vast gauw in mijn Libelle’. Vroeger: ‘Het is weer witloftijd, vers van het land, even kijken welk leuk recept Margriet voor mij in petto heeft.’

Libelle & Margriet: De steun en toeverlaat, vraagbaak en vriendin van miljoenen vrouwen. Maar Libelle & Margriet & Vriendin & Vrouw & Noem-maar-op zijn steeds overbodiger geworden: de doorsnee Nederlandse vrouw bespreekt veel meer problemen met haar beste échte (lijfelijke) vriendin, ‘heb jij dat nou ook’, en ja daar zijn we, daar zijn we bij de revolutie: het internet. Roept u maar! Antwoord op alles! 

Dirk tijdschrift februari 2016Maar wat receptuur betreft is er nóg een gigantische ontwikkeling, waar geen betaald blad tegenop kan. Dirk, DekaMarkt, Deen, Allerhande, Lidl, Plus, Boodschappen, Jumbo: zoveel supermarkten, zoveel ‘culinaire’ tijdschriften. Oplage Jumbo: elke maand 1,2 miljoen. Oplage Allerhande: elke maand 2,3 miljoen. Prima gemaakte bladen, ze doen niet onder voor de culinaire pagina’s van de massabladen. De lekkerste recepten, de leukste ideeën, de opmerkelijkste acties. Fotografie: prachtig. En alles in een smaakvolle vormgeving. Gratis voor niks en niemendal, zomaar mee te nemen of in de brievenbus. Ook zijn de bladen voorzien van allerlei rubrieken die vroeger exclusief in vrouwenbladen stonden: koken met een topkok, koken met een BN-er, snel weekmenu, zo kookt mijn moeder zo doe ik het, zo eet ik gezond voor 5 euro per dag, dit is lekker en makkelijk met de kinderen, mijn succesrecept, goedkoop en toch gezond en kijk: deze DekaMarkt-teler heeft de DekaMarkt-boerenkool hoogstpersoonlijk voor u geteeld. Foto: stralende boerenkoolboer midden op groene akker.

Beproefde tijdschrifttechnieken, gratis en voor niets. En elke maand, als je alles van alle supermarkten optelt, in een oplage van ruim acht (8!) miljoen. Elke maand acht miljoen professioneel gemaakte meeneem-tijdschriften met hon-der-den recepten. De supermarkten zijn de super-uitgevers van onze culinaire massabladen geworden. Jammer, voor Libelle cs. Zelfs jammer voor internet.

 

Citaten

‘Ik had maar zo achter het raam of bij een escortbureau kunnen belanden; ik wilde ergens goed in zijn.’ (Marijke Helwegen, Party)

‘Niemand heeft meer voor de positie van vrouwen gedaan dan Hillary, maar ze is ook getrouwd met iemand die er talloze affaires op nahield. Let maar op: al die Monica Lewinsky’s gaan we terugzien.’ (Twan Huys over de Amerikaanse verkiezingen, VPROgids)

 ‘Af en toe viel ik bijna in katzwijm van de wereldsterren die in het panel zaten. Gina Lollobrigida, Omar Sharif. Die kwam je dan tegen in de coulissen.’ (Sandra Reemer over het tv-programma ‘Wedden dat’, VPROgids)

‘10% van alle kinderen is buitenechtelijk verwekt’ (Linda)

‘Vrouwen hebben het gevoel dat andere vrouwen vals spelen als ze botox gebruiken.’ (Sophie Hilbrand, Harper’s Bazaar)

‘Ladderzat worden kost me gewoon te veel geld. ‘(Rapper Pepijn Lanen, De Jeugd Van Tegenwoordig, Revu) 

‘Een Amerikaanse man, Joseph Paul Stalcup beweert een zoon te zijn van Prinses Beatrix en Rainier van Monaco. Hij is geboren in 1958. Het toont aan dat er heel wat gekkies rondlopen die maar wat beweren.’ (Marc van der Linden, Weekend)

Getal van de week: 20

Er zijn niet veel in Nederland bedachte tijdschriften die het ook buiten Nederland goed doen. Happinez bijvoorbeeld. Het fotoblad Gup ook. Het succesvolle blad Flow is ondertussen in 20 landen te koop.