Rob’s Kiosk: 2016! 2030?

Het is weer zover. Of ontloop je liever het slechtnieuwsgesprek? Onderzoeker Piet Bakker zet elk jaar de oplages van de tijdschriften-printtitels op een rij en zegt er bij: je hóeft ze niet te lezen, maar het is wel de 2016-realiteit. Ik hou hier en daar lezingen en workshops en vroeg of laat komt altijd de vraag: ‘Welke bladen doen het nog goed?’ Ik roep dan Flow en Linda en Helden en nog een paar titels. Dus dat was schrikken, afgelopen week. Vanaf nu moet ik zeggen, met verbaasde ogen: zelfs het succesblad Linda zakt (licht, in 2016 min 5000)! Zelfs het internationale succesblad Flow zakt (licht, in 2016 min 6000)! Sportblad Helden (‘Bloed, zweet en trainen’) zakt een beetje, Donald Duck (grootste mannenblad van Nederland) zakt al jaren, het internationale blad Happinez ook. Ik zal voortaan zeggen: Mode-glossy Vogue groeit, VrouwGlossy groeit, senioren-omroepblad MaxMagazine groeit, De Groene Amsterdammer groeit (in 10 jaar +40%), tijdschrift Maarten (van Rossem) groeit, TVFilm groeit (in vijf jaar naar 125.000).

Sinds de eeuwwisseling zijn veel bladen in oplage gehalveerd, en de eeuwwisseling is nog niet zo lang geleden. Libelle, eens het grootste blad van Nederland: van 640.000 naar 300.000 (- 53%). Margriet nog erger: in 16 jaar van 423.000 naar 169.000 (-62%). Flair: van 103.000 naar 45.000 ( -56%). Viva: van 149.000 naar 32.000 (-79%). En voor al deze weekbladen geldt: wat je ook doet, hoe slim je ook bezig bent, elk jaar zal de oplage met 6% dalen. Reken maar uit voor het jaar 2030.Dit slechtnieuws-gesprek gaat nog even door. Analyseer de grafieken. Vogue stijgt, iets wat glossy maandbladen als Marie Claire, Beau Monde en Nouveau al jaren niet meer lukt. Natuurlijk zegt elke marketeer dat er online giga-veel bezoekers zijn, bóven begroting, dat laatst eén vlog wel 163.000 keer bekeken werd, dat het ‘merk’ meer leeft dan ooit. Okay, maar nu weer even naar print, dat met die nietjes. Panorama, Revu, Gooisch en Playboy laten hun oplages niet meer officieel meten, zoiets komt niet door hun spectaculaire oplagestijgingen. Omroepbladen sinds de eeuwwisseling? VaraGids: min 65 %. Televizier: min 64%. AvroBode van 527.000 naar 164.000. Veronica Magazine? Even diep ademhalen: van wekelijks 1.100.000 naar wekelijks 310.000. Mooie oplage: 310.000. Maar wel min 72%. Gelukkig hebben de meeste mensen geen historisch besef.

Roddelbladen? Privé: min 67%. Story: min 77%. Autobladen: helaas. Voetbal International: ook helaas. Opiniebladen? Wat bedoelt u met dat woord? Vrij Nederland verdwijnt in het niets, Elsevier zakte het laatste jaar niet veel, maar ging de laatste tien jaar van 140.000 naar nu 80.000. Maandblad HPDe Tijd verkoopt elke maand net zoveel als weekblad HPDe Tijd vroeger elke week.

Eén keer per jaar een realistisch slechtnieuws-gesprek. Maar zolang je dat soort gesprekken nog houdt, leef je.

Citaten 

‘Ergens op weg naar de voordeur ben ik in zijn slaapkamer beland’ (Schrijfster Suzan Rethans over daten, Linda)
‘Arjen Robben als leider? Ik denk vol weemoed terug aan de tijd dat hij nog gewoon je voetballende vroegoude opa was’ (Nico Dijkshoorn, VI)
‘Ik was op de basisschool verliefd op Hans van der Togt. Hij was omroeper en zag eruit als een mooie Ken, van Barbie, met zijn keurig nette AVRO-pak’ (Carice van Houten, &C)
‘In de auto hoorde ik Erben Wennemars. Ik denk dan: maak jij je nou maar druk om schaatsen’ (Leo Beenhakker, VI)
‘Drie maanden was die kop in beeld en elke keer weer gingen de staarten van Matthijs en Eva Jinek van het lachen als antennes de lucht in’ (Jan D. Swart over Dolf Jansen, Voetbal Inside)
‘Het slechtst geklede koppel van de avond. Eva van de Wijdeven in een model-loos tijgerprintsmoking, telefoon half uit haar zak. En die schoenen! Vreselijk!’ (Modestylist Vincent Frederiks, Privé)