Rob’s Kiosk: Proost!

Weekblad Panorama breng een Bier Special uit. Natuurlijk. Er was ooit ergens een Brood Special, er was een Melk Special (niet door Panorama), dus hoogste tijd. Als tijdschrift heb je je doelgroep scherp op je netvlies en je komt tegemoet aan alle eerste levensbehoeften. Soms elke week, soms acht keer in éen aflevering, soms éen keer per jaar met alles er op en er aan. Bier, in dit geval. Er is zelfs een luxe bierglossy te koop, over speciale bieren en special gewoontes, alles glimmend en overvloedig, een kijkglas van meer dan honderd pagina’s. Maar Panorama’s Bierspecial is helemaal Pano. Teug na teug. Blad met schuimkraag. De coverteksten zetten de toon. ‘Op de racefiets voor de bergklassieker Best-Well-Dorst’. ‘Op bezoek in de bierhemel’. ‘In een bierbad met biertap’. En in het blad: ‘De koers wacht op niemand, behalve als er bier op tafel staat’. ‘Pilsparadijs Ermelo, het bierige hart van Nederland’(Panorama ging langs in Biermelo). En omdat eigenaresse Tineke het zelf zegt citeer ik: ‘Weet je dat kutbier ook al bestaat? En we hebben flesjes met namen als Geile Bever no 1, Blonde Snol en Vurige Non’. Tineke is echt liefhebster: ‘Vorige zomer heb ik een paar doosjes speciaalbieren vooruit laten sturen naar mijn vakantieadres. Beter dan het plaatselijke bocht’. Panorama was ook in Praag, naar en ondergedompeld in de allereerste Bier-spa ter wereld. Eenmaal in bad, uiteraard in ‘schuimbad’: ‘Wie zegt dat bier niet goed is voor je lichaam, is knettergek’. En natuurlijk staat er verderop boven de (serieuze)beschouwing over de biertrends van 2019: ’Een blikje vooruit’. Overbodige vraag: ‘Is het glas half vol of half leeg? Hártstikke vol. Hartstikke vol jongenslol, foute mannenlol, hartstikke vol woordspelingen, hartstikke vol ongein. Hartstikke Panorama. Want ja, hoera, grijp je kans, in Oostenrijk ligt het plaatsje Fucking. Dus reis je af naar Fucking en stel je in de multiple choice-quiz de vraag: Hoe heet het bier dat in het Oostenrijkse plaatsje Fucking wordt gebrouwen? Een van de mogelijke antwoorden is Fucking Good. Sommige glossy tijdschriften hebben hun eigen parfum, er is een fietsblad met een eigen fiets, Panorama brouwt zijn eigen bier. Alle registers gaan op die pagina nog éen keer open. Panorama’s huismerk heet ‘Schotwond’. Met de twee O’s als kogelgaten vormgegeven. Toevoeging: Bier van een heel ander kaliber. Amberkleurig winterbier(7%) met een karamelachtige afdronk en gevaarlijk lekker.

Al met al een vormvast gemaakte ‘heerlijk heldere’ Panorama Special. Overal ‘op smaak’. Tot in de laatste regels van de eigen bieraanbieding aan toe: ‘Koop Schotwond. Niet gedronken altijd mis’.

CITATEN
Koud
‘We spraken lange tijd met SP-topvrouw Lilian Marijnissen, die ons toevertrouwde dat ze thuiskomt in een koud en eenzaam huis. Waar is Omroep Max-baas Jan Slagter als je hem nodig hebt?’(Guido den Aantrekker, hoofdredacteur Story)

God
‘Mirjam Bouwman volgt mensen die door het geloof in God zijn veranderd’(NOS Teletekst, tijdschrift Onze Taal over merkwaardige formuleringen)

Stiekemerd
‘Mijn dochter heeft zo’n bloedhekel aan die Genee. Ze heeft gelijk ook, want het is gewoon een op en top stiekemerd’(Willem van Hanegem over Wilfred Genee, Story)

Slim
‘Alle slimme quotes met onbekende bron worden aan Einstein of Ghandi toegeschreven’ (Columniste Roos Vonk, Psychologie)

Dalen
‘Philips Lighting ziet omzet licht dalen maar winst gaat omhoog’ (Website Omroep Brabant, tijdschrift Onze Taal over merkwaardige formuleringen)

Gelukkig
‘Er komt geen gelukkig einde. Maar ook zijn we samen nog nooit zo gelukkig geweest’(De moeder van Anna heeft Alzheimer, Psychologie)

Onbeschadigd
‘En wat te denken van de vader die na een onwaarschijnlijk grote klap in staat bleek de viool van zijn dochter door te geven aan een ander groot talent. Zijn dochter, een talentvol muziekstudente, kreeg pal voor het Concertgebouw(of all places!) een botsing met de tram met een fatale afloop. Haar viool was merkwaardigerwijze geheel onbeschadigd gebleven’(Het NMF, Nationaal Muziekinstrumenten Fonds, leent top-instrumenten uit aan top-talenten)

Miljard
Een miljard is duizend miljoen. Goed om je dat te realiseren, bij het bekijken van het volgende lijstje. Lijst van voetbalwedstrijden met de hoogste gezamenlijke transferwaarde van de spelers in de basisopstelling. Een lijst, samengesteld door VI, die elke maand verandert en nu ongetwijfeld al achterhaald is. Eén miljard is ondertussen de ondergrens. Eén miljard!

Real Madrid-Paris Saint Germain(2017/18): 1,15 miljard.
Chelsea-Barcelona(2017/18): 1,10 miljard
Barcelona-Real Madrid(2015/16): 1,04 miljard
Real Madrid-Barcelona(2016/17): 1,02 miljard
Barcelona-Real Madrid(2016/17): 1,01 miljard
Real Madrid-Barcelona(2017/18): 968 miljoen
Tottenham Hotspur-Man. United(2017/18): 960 miljoen

TBS-cijfers
Het blad Quest Psychologie zette wat tbs-cijfers op een rij.
-Het eerste verlof komt na gemiddeld 2 jaar.
-In 2016 kwamen er 98 tbs’ers bij.
-Er zijn 11 tbs-klinieken in Nederland.
-Per jaar zijn er in Nederland ongeveer 40.000 tbs-verloven.
-Er zitten 1375 tbs-patiënten in Nederlandse klinieken.
-Een behandeling in een tbs-kliniek duurt gemiddeld 7 tot 8 jaar.
-Meer dan 90 van de tbs’ers is man.
-In de laatste 25 jaar is het percentage ex-tbs’ers dat binnen 2 jaar opnieuw een ernstig delict pleegde, gedaald van 36% naar 17%.